Number of the records: 1  

Papežství a fenomén ultramontanismu v českých zemích

  1. 1.
    0502401 - MÚA 2019 RIV CZ cze B - Monography
    Fasora, L. - Kunštát, Miroslav - Pavlíček, Tomáš W. - Jonová, Jitka - Šebek, J. - Hanuš, J. - Zouzal, Tomáš - Velek, Luboš - Husák, P. - Kaiserová, Kristina - Zeman, Václav - Matějka, Ondřej - Kotrba, Michal
    Papežství a fenomén ultramontanismu v českých zemích.
    [The Papacy and the Ultramontanism Phenomenon in the Czech Lands.]
    Praha: Academia: Praha: Masarykův ústav a Archiv AV ČR, 2018. 579 s. České moderní dějiny, 7. ISBN 978-80-200-2969-0; ISBN 978-80-87782-95-8
    R&D Projects: GA ČR GA15-17092S
    Institutional support: RVO:67985921
    Keywords : catholicism * churches * religious culture
    OECD category: History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

    Předložená monografie si klade za cíl zjemnit optiku vnímání moderních dějin českých zemí (a tedy i oblastí obývaných německým etnikem) o dimenzi vztahu moderního národa k dominující římskokatolické církvi a jejím institucím a reprezentantům. Vztah katolíků, protestantů i celé společnosti českých zemí k papeži a Římu – jako k obecně srozumitelné pozitivní, resp. negativní referenční kotvě – zkoumá tato kniha výlučně v časové perspektivě moderní éry. Ideové zdroje tzv. ultramontánního myšlení jsou v této publikaci zkoumány v souvislosti se zemskými a národními specifiky, a to se snahou jasněji odlišit rovinu ultramontanismu jako klíčové a především z centra formulované „sebezáchovné“ strategie římské církve od charakteristických rysů domácích recepcí a reakcí. Autoři předložené monografie se pokouší zmapovat pronikání autority papeže, upevněné a zároveň oslabené po 1. vatikánském koncilu v roce 1870, do prostředí domácích církevních institucí (biskupové, biskupské konsistoře, kapituly, kláštery, semináře a teologické fakulty, církevní spolky), dále pak do stabilizujících se struktur politického katolicismu a do „vnitřního“ světa kléru i do náboženské praxe řadových věřících. Současně se zabývají i recepcí ultramontanismu v liberálním, konzervativně-aristokratickém a socialistickém prostředí českých zemí, mj. i proměnami diskurzu o papežství a jeho autoritě, o vztahu římské církve k moderně, demokracii, nacionalismu nebo k sociální otázce, o roli ultramontanismu v místní podobě tzv. kulturního boje (Kulturkampf) často pojímaného jako „anti-ultramontanismus“. Autoři upřesňují i periodizaci jeho vývoje, který mezi českými Němci na jedné straně a mezi Čechy na straně druhé probíhal asynchronně.

    The aim of this publication is to refine the way we perceive the modern history of the Czech lands (and the lands occupied by ethnic Germans) to include the dimension of the relationship between the modern nation and the predominant Roman Catholic Church with its institutions and representatives. The relationship which Catholics, Protestants and the whole of Czech society had towards the Pope and Rome – i.e. towards a generally comprehensible, positive or negative, referential mainstay – is examined here solely within the timescale of the modern era. The ideological basis of ultramontanist thinking is examined in relation to the specific characteristics of territories and nations, while attempting to clearly differentiate the ultramontanism at the centre of the Roman Church’s strategy from how it was received locally. With this publication, the authors are attempting to chart the extent to which papal authority – which was consolidated and at the same time weakened after the First Vatican Council in 1870 – reached into local church institutions (episcopal, episcopal consistory, chapters, monasteries, seminaries and theological faculties, religious societies), and into the stabilizing structures of political Catholicism and the “inner” life of the clergy, as well as the religious practices of ordinary believers. At the same time, they also look at how ultramontanism was received in liberal, conservative-aristocratic, and socialist environments in the Czech lands, including the changing discourse on the papacy and its authority, how the Roman Church addressed modern, democratic, nationalist or socialist issues, and the role of ultramontanism in its local form – the “culture war” (Kulturkampf), which is often described as “anti-ultramontanist”. The authors also specify the period of the Kulturkampf’s development, which occurred asynchronously for the Bohemian/Moravian Germans and Czechs.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0294337

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.