Number of the records: 1  

Vztah mezi individuálními charakteristikami a vysokoškolským vzděláním: role osobnosti, fyzické atraktivity a sebehodnocení

  1. 1.
    0497815 - SOÚ 2021 RIV CZ cze J - Journal Article
    Anýžová, Petra
    Vztah mezi individuálními charakteristikami a vysokoškolským vzděláním: role osobnosti, fyzické atraktivity a sebehodnocení.
    [The Relationship Between Personal Characteristics and Tertiary Education: The Role of Personality, Physical Attractiveness and Self-esteem.]
    Sociologický časopis / Czech Sociological Review. Roč. 54, č. 5 (2018), s. 667-697. ISSN 0038-0288. E-ISSN 0038-0288
    R&D Projects: GA MŠMT(CZ) EF16_013/0001796
    Institutional support: RVO:68378025
    Keywords : tertiary education * physical attractiveness * personality traits
    OECD category: Sociology
    Impact factor: 0.554, year: 2018
    Method of publishing: Open access
    http://sreview.soc.cas.cz/uploads/41922eea14d389a9cb2c48d5d125f176cf04399c_18-5-02Anyzova19.pdf

    Cílem této studie je zjistit, do jaké míry je vysokoškolské vzdělání a vzdělanostní mobilita ovlivněna takovými individuálními charakteristikami, jako jsou osobnostní rysy, fyzická atraktivita a sebehodnocení. Zaobírá se tak tématem, které je v českém stratifikačním výzkumu již velice dlouho zanedbáváno. Studie je založena na reprezentativních datech českého longitudinálního výzkumu (Opomíjené dimenze lidského kapitálu 2015) navazujícího na mezinárodní projekt OECD-PIAAC. Výsledky potvrzují, že fyzická atraktivita hraje důležitou roli při dosahování vysokoškolského vzdělání, obzvláště v humanitních a sociálních vědách. Co se týče osobnostních rysů, otevřenost změně a extraverze jsou více přínosné pro humanitní studia, zatímco neuroticismus významně snižuje šance jedince na získání diplomu v přírodních vědách. Svědomitost a vyšší sebehodnocení mají zase pozitivní dopad na vzestupnou vzdělanostní mobilitu. Studie také odhalila genderové rozdíly v síle efektů individuálních faktorů, obzvláště v případě osobnostního rysu přívětivosti.

    Focusing on a subject largely neglected in mainstream Czech social stratification research so far, this study seeks to examine to what extent tertiary educational attainment and educational mobility are affected by personal factors, such as personality traits, physical attractiveness, and self-esteem. It is based on data drawn from a large-scale representative survey carried out
    in the Czech Republic (Neglected Human Capital Dimensions 2015) as the second follow-up to the OECD PIAAC project. The results show that physical attractiveness plays a significant role in tertiary educational attainment, especially in the humanities and social-science disciplines. As for personality traits, Openness to Experience and Extraversion are more beneficial for humanities degrees, whereas Neuroticism significantly decreases a person’s
    chances of obtaining a degree in science. Conscientiousness and Self-esteem have a positive impact on upward educational mobility. The study also finds that there are some gender differences in the strength of the effect of personality factors, and that this is especially true for the trait of Agreeableness.

    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0290296

     
    FileDownloadSizeCommentaryVersionAccess
    J_Anyzova_CSR19.pdf1562.5 KBPublisher’s postprintopen-access
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.