Number of the records: 1  

3D vizualizace a imaginace minulosti

  1. 1.
    0494882 - ARÚ 2019 CZ cze A - Abstract
    Unger, Jiří - Květina, Petr
    3D vizualizace a imaginace minulosti.
    [3D visualisation and imagination of the past.]
    Počítačová podpora v archeologii 17/2018. Kouty, 28.-30. 5. 2018. Sborník abstraktů. Praha: Archeologický ústav AV ČR, Praha, 2018 - (Novák, D.). s. 51. ISBN 978-80-7581-007-6.
    [Počítačová podpora v archeologii /17./. 28.05.2018-30.05.2018, Kouty u Ledče nad Sázavou]
    Grant - others:European Union(XE) CE947
    Program: Interreg
    Institutional support: RVO:67985912
    Keywords : virtual archaeology * 3D visualisations * computer modeling
    OECD category: Archaeology

    Přednáška se zaměří na představení tří projektů Archeologického ústavu Praha, ve kterých byly vytvořeny 3D počítačové rekonstrukce lokalit, a to oppida Závist, hradiště v Libici nad Cidlinou a středověkého města Slaný. Každá z provedených 3D vizualizací vycházela z rozdílného souboru vstupních dat a je tak zřetelné, že při tvorbě počítačových rekonstrukcí archeologických situací vstupuje do hry poměrně mnoho proměnných, ať již z důvodu chronologického zařazení lokalit či rozsahu jejich archeologického průzkumu. Tvorba těchto rekonstrukcí tak naráží především na problém imaginace minulosti a bude tak diskutováno, jakou roli vlastně hraje přebírání různých analogií a samotná představivost tvůrce modelu, které výrazně ovlivňují výslednou podobu digitálního modelu a jeho historickou věrnost.

    The lecture will focus on three projects of the Institute of Archaeology in Prague, where 3D computer reconstructions of the sites were created: the Oppidum Závist, the settlement in Libice nad Cidlinou and the medieval town of Slaný. Each of the 3D visualizations was based on a different set of input data and it is so clear that the creation of computer reconstructions of archaeological situations involves a lot of variables, whether due to the chronological classification of the sites or the extent of their archaeological survey. The creation of these reconstructions is mainly a problem of the imagination of the past and it will be discussed what role the integration of various analogies actually play and what is the part of the imagination of the model maker, which significantly influence the resulting form of the digital model and its historical accuracy.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0288012

     
    FileDownloadSizeCommentaryVersionAccess
    0494882.pdf012.2 MBprezentaceOtherrequire
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.