Number of the records: 1  

Imaginace a forma: mezi estetickým formalismem a filosofií emancipace: studie Josefu Zumrovi

  1. 1.
    0493655 - ÚČL 2019 RIV CZ cze M - Monography Chapter
    Kanda, Roman
    Spory o avantgardu. Vítězslav Nezval a otázka kulturního dědictví.
    [Disputes over Avant-garde: Vítězslav Nezval and the Question of Cultural Heritage.]
    Imaginace a forma: mezi estetickým formalismem a filosofií emancipace: studie Josefu Zumrovi. Praha: Filosofia, 2018 - (Landa, I.; Mervart, J.), s. 213-230. Studie a prameny k dějinám myšlení v českých zemích, 17. ISBN 978-80-7007-500-5
    Institutional support: RVO:68378068
    Keywords : avant-garde * socialist realism * cultural memory * Marxism
    OECD category: Specific literatures

    Studie se zabývá Vítězslava Nezvala reflexí avantgardy v polovině padesátých let. Na jedné straně Nezval mapuje historii, zatímco na straně druhé se snaží vyvíjet pozitivní vliv na současnost. Tím, že Nezval dědictví avantgardy vyhodnotil pozitivně, otevřel přístup, kterým propojil meziválečnou avantgardu s estetickým prostředím druhé poloviny padesátých let a který posléze v následujícím desetiletí nabyl vlastního života. Uvedením příkladu marxistického filozofa Roberta Kalivody autor studie demonstruje, že v šedesátých letech 20. století avantgarda pro mnohé nepředstavovala uzavřený historický fenomén, nýbrž spíše otevřený projekt sociální emancipace.

    The study deals with Vítězslav Nezval’s reflection of the avant-garde in the mid-1950s. On the one hand Nezval maps history, while on the other he endeavours to exert a positive influence on the present. By positively evaluating the heritage of avant-garde, Nezval was able to find a path linking the interwar avant-garde to the aesthetic milieu of the second half of the 1950s, which later took on a life of its own in the following decade. Invoking the example of Marxist philosopher Robert Kalivoda, author of the study demonstrates that, for many in the 1960s, the avant-garde did not represent a closed historical phenomenon but rather an open project of social emancipation.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0286977

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.