Number of the records: 1  

Muži do škol? Ano! Ale…: Potřeba mužů v primárním vzdělávání

  1. 1.
    0493380 - SOÚ 2019 RIV CZ cze J - Journal Article
    Fárová, Nina
    Muži do škol? Ano! Ale…: Potřeba mužů v primárním vzdělávání.
    [Men in Schools? Yes! But …: The Need for Male Teachers in Primary Education.]
    Gender a výzkum / Gender and Research. Roč. 19, č. 1 (2018), s. 82-104. ISSN 2570-6578. E-ISSN 2570-6586
    Institutional support: RVO:68378025
    Keywords : male teachers * feminisation * role models
    OECD category: Sociology
    https://www.genderonline.cz/cs/issue/45-rocnik-19-cislo-1-2018/535

    V rámci Evropy se v posledních letech vedou diskuze o výhodách genderově vyvážených pracovních týmů, rovněž tedy i o potřebě více mužů v primárním vzdělávání. Tato urgentní potřeba mužů v primárním vzdělávání existuje také v České republice. Ve vysoce feminizovaném prostředí dominuje názor, že potřebujeme více mužských vzorů a učitelů. Zároveň muži, kteří už zde působí, jsou vnímání jako jedineční a výjimeční. Tento názor je založen na představě, že učitelky musí být doplněny učiteli, protože ženské kolektivy nejsou bez přítomnosti mužů tolik přínosné (a mohou být i pro děti potenciálně škodlivé). Klíčovou otázkou v takové situaci je: Když artikulujeme potřebu více „správných mužských vzorů“ v primárním vzdělávání, jaký typ maskulinity hledáme? Cílem tohoto článku je identifikovat problematické předpoklady, které jsou základem diskurzu o nedostatku mužů ve školách. Článek je založen na kvalitativním etnografickém výzkumu prováděném v mateřských a základních školách mezi lety 2013 a 2017, jehož součástí byly rozhovory s různými aktéry primárního vzdělávání v České republice.

    In recent public discussions in Europe on the advantages of mixed-gender teams, many voices have been calling for more men in primary education. The urgent need to get more male teachers into primary education exists also in the Czech Republic. In a highly feminised environment, the prevailing view is that we need more male role models and male teachers who are already in kindergartens and elementary schools are presented as unique and exceptional. Behind this idea lies the belief that female teachers need to be ‘complemented’ by male teachers, because female collectives are not that helpful – and may even be harmful – without the presence of men. The crucial question is: When we are asking for more ‘good male role models’ in primary education, what type of masculinity are we looking for? The aim of the paper is to identify the problematic assumptions underpinning the discourse on the shortage of male teachers. This paper is based on qualitative ethnographic research conducted in kindergartens and elementary schools between 2013 and 2017, which included interviews with different actors in primary education in the Czech Republic.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0286733

     
    FileDownloadSizeCommentaryVersionAccess
    GaV_2018_1_stat4_Farova_Muzi do skol.pdf7582.9 KBPublisher’s postprintopen-access
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.