Number of the records: 1  

Lomený pohled: povaha a úloha fikce ve francouzské osvícenské filozofii

  1. 1.
    0493126 - FLÚ 2019 RIV SK cze J - Journal Article
    Fulka, Josef
    Lomený pohled: povaha a úloha fikce ve francouzské osvícenské filozofii.
    [A broken view: nature and role of fiction in the French Enlightenment philosophy.]
    World Literature Studies. Roč. 10, č. 2 (2018), s. 14-23. ISSN 1337-9275
    R&D Projects: GA ČR(CZ) GA15-10832S
    Institutional support: RVO:67985955
    Keywords : Enlightenment * education * perception * French philosophy
    OECD category: Philosophy, History and Philosophy of science and technology

    Cílem textu je analyzovat funkci filosofických fikcí ve filosofii 18. století. Tyto fikce jsou založeny na konceptu nevinného pohledu, který filosof upírá na vlastní kulturu a na vnímání, tento pohled je často spojen s určitou figurou jinakosti: dítě, cizinec, hluchoněmý apod. Autor předkládá hypotézu, že tento pohled je nejčastěji pohledem lomeným, tj. pohledem filosofa, který si dotyčnou jinakost pouze představuje. Tato hypotéza je doložena příklady ze dvou oblastí: teorie vnímání (Condillacova socha) a teorie výchovy (Rousseau a paní de Genlis).

    The aim of the present text is to analyse the function of philosophical fictions in French 18th - century philosophy. These fictions are based on the idea of an innocent gaze, cast on our own culture and perception, such a gaze is often connected with a figure of alterity: a child, a stranger, a blind or deaf person etc. The author argues that this gaze, in fact, is most often refracted, that is to say, it is a gaze of the philosopher himself who only imagines the alterity in question. This principal thesis is illustrated by examples taken from two realms: the theory of perception (Condillac’s statue) and the theory of education (Rousseau and Mme de Genlis).
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0286587

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.