Number of the records: 1  

Vymyšlená Ithaka: recepce antické mytologie v české kultuře

  1. 1.
    0491837 - FLÚ 2019 RIV CZ cze M - Monography Chapter
    Sarkissian, Alena
    Karel Dostal mezi Winckelmannem a Nietzschem.
    [Karel Dostal between Winckelmann and Nietzsche.]
    Vymyšlená Ithaka: recepce antické mytologie v české kultuře. Praha: Filosofia, 2018 - (Čechvala, J.; Poláčková, E.), s. 195-251. ISBN 978-80-7007-521-0
    Grant - others:AV ČR(CZ) StrategieAV21/11
    Program: StrategieAV
    Institutional support: RVO:67985955
    Keywords : Karel Dostal * reception of Greek Tragedy * Greek Theatre * Czech Theatre * National Theatre * Antigone * Medeia * Iphigenia * Oresteia
    OECD category: Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

    Kapitola pojednává o režiích řecké tragédie v díle Karla Dostala, analyzuje proměnu jeho koncepce v závislosti na kulturních i historických souvislostech. Jsou prezentovány vlivy Nietzscheova uvažování o řecké tragédii a i příčiny pozdějšího Dostalova příklonu k “winckelmannovské antice”. Ideál tzv. “bílé antiky” však v jeho inscenacích bývá inovován a někdy plní do jisté míry také subverzivní úlohu. Studie dokazuje, že Dostalův vztah k řeckému dramatu se rodil už v době jeho raného hereckého působení v německých divadlech a řecká tragédie jej provázela až do konce jeho působení v Národním divadle: Aischylova Oresteia byla jeho poslední významnou inscenací v ND.

    The chapter discusses Karel Dostal’s productions of the Greek tragedy, analyzes the transformation of his approach in cultural and historical contexts. Influences of Nietzsche’s thoughts about the Greek tragedy and the causes of the later Dostal’s inclination to “Winckelmann’s antiquity” are presented in the study. The ideal of the so-called “white classics”, however, was innovated in hís productions, and sometimes it also fulfilled a subversive role. It is presented in the chapter that Dostal’s relationship to Greek drama was born at the time of his early career as an actor in German theaters, and he returned to Greek tragedy periodically to the end of his work at the National Theater: Aechylus’ Oresteia was his last major production at the NT.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0285453

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.