Number of the records: 1  

Polidštěné zvíře. Kapitoly ke středoevropskému myšlení o literatuře

  1. 1.
    0488062 - ÚČL 2018 RIV CZ cze M - Monography Chapter
    Kořínek, Pavel
    Čtyři nohy dobré, dvě nohy lepší. České komiksové příběhy o veselých zvířátkách mezi všednodenností a epikou.
    [Four legs good, two legs better. Czech comic animals tales between everydayness and epic narrative.]
    Polidštěné zvíře. Kapitoly ke středoevropskému myšlení o literatuře. Olomouc: Vydavatelství Filozofické fakulty Univerzity Palackého, 2017 - (Hrabal, J.), s. 59-71. ISBN 978-80-87895-94-8
    Institutional support: RVO:68378068
    Keywords : Czech comics * funny animals * literary genres * kids comics
    OECD category: Specific literatures

    Studie „Čtyři nohy dobré, dvě nohy lepší. České komiksové příběhy o veselých zvířátkách mezi všednodenností a epikou“ upozorňuje na nezbytnost hlubší analýzy dosud spíše opomíjeného žánru komiksu pro děti a mládež: příběhů o „veselých zvířátkách“. V textu jsou nejprve shrnuty kořeny této tradice počínající v 19. století, aby se poté výklad zaměřil na transmediální vztahy mezi jednotlivými příběhy, světy i médii: zejména komiksem a animovaným filmem. Za využití základní dichotomie „gagového“ a „příběhového“ narativu je následně proponován specifický typ sledovaného žánru v podmínkách poválečného Československa – protože oba uvedené typy byly vnímány jako nevhodné a pro socialistickou mládež škodlivé, ustavil se v domácím prostředí specificky český model didaktických epizodických sérií založených na omezeně dějových každodennostních výjevech.

    The paper “Four legs good, two legs better. Czech funny animal stories between everydayness and epic narrative” propounds several reasons for a deeper analysis into up to now insufficiently described and globally under-analyzed genre of kids’ comics: funny animal stories. It enlists and summarizes its predecessors from the 19th century and explains transmedial connections between relevant and related stories, storyworlds and series of comic strip and animated film. Employing the elementary dichotomy of gag-based and story-based narratives, the paper argues for the unique situation of the post-WW2 Czech funny animal comics – since both forementioned types of stories were perceived as detrimental to the socialist Youth, the third somehow regionally specific and unique type was discovered and established by Czech comic artists and writers: didactic episodic series full of everydayness and ordinary day-to-day plots.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0282683

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.