Number of the records: 1  

Angažované vyprávění. Narativní strategie literárně-historických děl na přelomu 13. a 14. století

  1. 1.
    0482655 - HÚ 2018 RIV CZ cze J - Journal Article
    Dvořáčková-Malá, Dana
    Angažované vyprávění. Narativní strategie literárně-historických děl na přelomu 13. a 14. století.
    [Engaged narration. Narrative strategies of the literary-historical works at the turn of the 14th century.]
    Mediaevalia Historica Bohemica. Roč. 20, č. 1 (2017), s. 23-38. ISSN 0862-979X
    Institutional support: RVO:67985963
    Keywords : Literary sources * narrative sources * Wenceslas II * German literature * Peter of Zittau * Zbraslav Chronicle (Chronicon Aulae Regiae) * Chronicle of the so-called Dalimil, * Alexandreis * Wilhelm von Wenden
    OECD category: History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

    Studie se zabývá dosud zanedbávaným tématem - srovnáním svědectví narativních pramenů, domácích eposů a domácí historiografie s historií konce 13. a 14. století. Odráží politické události ze života českých králů, které se objevují shodně v domácích německých a staročeských eposech a také v latinských kronikách. Text také poukazuje na to, že jde hlavně o události z dětství a života předposledního přemyslovského krále Václava II.

    The study discusses the hitherto neglected topic – comparing the testimony of narrative sources, both domestic epics and domestic historiography on the history of the end of the 13th and 14th centuries. It indicates a reflection of the political events from the lives of the Bohemian kings, which appear identically in the domestic German and Old-Czech epics and the same also in the Latin chronicle production. The text also points out that it is mainly the events from the childhood and life of the penultimate Přemyslid king Wenceslas II.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0278071

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.