Number of the records: 1  

Česká počítačově generovaná literatura a otázka autorství literárního textu

  1. 1.
    0481325 - ÚČL 2018 RIV SK cze J - Journal Article
    Piorecký, Karel
    Česká počítačově generovaná literatura a otázka autorství literárního textu.
    [Czech computer-generated literature & the question of authorship of the literary text.]
    World Literature Studies. Roč. 9, č. 3 (2017), s. 66-78. ISSN 1337-9275
    R&D Projects: GA MŠMT(CZ) EF16_013/0001743
    Institutional support: RVO:68378068
    Keywords : generative literature * glitch art * google poetry * artificial intelligence * authorship * network theory of actors
    OECD category: Specific literatures

    Literární texty generované počítačem jsou od konce padesátých let okrajovou, ale kontinuálně přítomnou součástí řady národních literatur. Českou literaturu nevyjímaje. Tato studie v první řadě mapuje historii tohoto fenoménu v české kulturním prostoru. Její materiálový záběr sahá od experimentů v 60. letech (Jiří Levý a Karel Pala), přes metaliterární reflexe Jiřího Drašnara uskutečňované prostřednictvím počítačových deformací textu, až po současné konceptuální postupy (např. glitch estetika v Impromptu Romana Haisela) či literární pokusy s umělou inteligencí. Pozornost je věnována rovněž popkulturním přesahům tohoto fenoménu (google poezie). Na základě analyzovaných projevů generativní literatury jsou potom formulovány obecnější otázky týkající se zejména autorství literárního textu a je předložen návrh pluralitního pojetí autorství jako kolektivu lidských a technologických aktérů.

    Since the end of the 1950s, computer-generated literary texts have been a marginal but ever-present part of many national literatures including the Czech one. This study primarily charts the history of this phenomenon on the Czech cultural scene. Its material scope extends from experiments in the 1960s (by Jiří Levý and Karel Pala) and the metaliterary reflections of Jiří Drašnar with computer-distorted texts to contemporary conceptual procedures (e. g. glitch aesthetics in Impromptu by Roman Haisel) and literary experiments with artificial intelligence. Attention is also focused on its forays into pop culture (Google poetry). More general questions on the authorship of literary texts in particular are then formulated, and a proposed pluralist conception of authorship as a collective of human and technological actors is presented, based on analysis of generative literature output.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0276906

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.