Number of the records: 1  

workshop Prozodie hovorové čínštiny

  1. 1.
    0476318 - OÚ 2018 RIV cze U - Conference, Workshop Arrangement
    Třísková, Hana - Uher, D. - Volín, J.
    workshop Prozodie hovorové čínštiny.
    [Prosody of colloquial Chinese.]
    [Praha, Orientální ústav AV ČR, 22.06.2017-24.06.2017, (W-EUR 16/3)]
    Institutional support: RVO:68378009
    Keywords : Standard Chinese * pronunciation * teaching Chinese pronunciation * Chinese prosody
    OECD category: Specific languages

    Mluvená forma jazyka pro interkulturní komunikaci klíčová. Při studiu cizích jazyků bývá obzvlášť obtížná u jazyků orientálních. Čínština je tónový jazyk s komplikovanou zvukovou stránkou. Vlivem přízvuku, intonace, rychlého tempa řeči apod. slova v běžné řeči nabývají podoby diametrálně odlišné od jejich podoby izolované. Standardní výuka výslovnosti čínštiny se však zaměřuje pouze na izolovaná slova. Jejich modifikace v řeči nebývají ani teoreticky vykládány, ani prakticky procvičovány. Workshop se zaměřil na vysvětlení zákonitostí zvukového chování čínských slov a jejich tónů v reálné komunikaci. Zásadní důraz byl přitom kladen na praktické procvičení naučeného v řeči. Účastníky workshopu byli univerzitní studenti sinologických oborů (Praha, Olomouc, Brno, Bratislava)
    Přednášející: 1. doc. Volín (Fonetický ústav FF UK) - obecný fonetický výklad o prozodických rysech souvislé řeči. 2. H. Třísková (OÚ AV). 3. doc. Uher (Univerzita Palackého Olomouc, Katedra asijských studjí).

    Spoken language belongs to the important means of human communication. Spoken oriental languages are particularly difficult. This also holds true for Chinese - a tone language with a complicated sound structure. Due to stress, intonation, high speech rate etc., the sound forms of words in connected speech are rather different from the sound forms of isolated words. The workshop, attended by university students of Sinology, was focused on explaining prosodic features of connected Chinese speech (namely its colloquial style). Major attention was devoted to practising the explained phenomena.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0280459

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.