Number of the records: 1  

Násilí: jiná moderna

  1. 1.
    0475629 - EÚ 2018 RIV CZ cze M - Monography Chapter
    Zapletal, Miloš
    Hromadné štafetové běhy v prvorepublikovém Československu.
    [Mass Relay Races in the First Czechoslovak Republic.]
    Násilí: jiná moderna. Praha: Historický ústav, 2017 - (Loewenstein, B.; Hlavačka, M.; Šístek, F.), s. 185-196. Práce Historického ústavu AV ČR, A - Monographia, 79. ISBN 978-80-7286-306-8
    Institutional support: RVO:68378076
    Keywords : mass relay races * First Czechoslovak Republic * Czechoslovak culture * history of sport * anthropology of sport * carnivalesque
    OECD category: Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

    Hromadné štafetové běhy představují významný a příznačný fenomén oficiální prvorepublikové kultury, jenž dosud nebyl kulturní historiografií ani ostatními společenskými vědami reflektován. V této studii nastiňuji možnosti analýzy tohoto fenoménu. Vycházím ze „zhuštěného popisu“ (Geertz), tedy reinterpretace dobových textů zabývajících se štafetovými běhy. Dospěl jsem ke čtyřem hlavním zjištěním: (1) veřejné štafetové běhy v prvorepublikovém Československu můžeme chápat v návaznosti na Bachtina a Gureviče jako tzv. slavnosti karnevalového typu, (2) materiální štafeta byla nositelem velké symbolické hodnoty a auratické energie, (3) štafetový běh byl emblémem prvorepublikové oficiality, (4) vzrušení provázející rituály prvorepublikových štafetových běhů pramenilo z akční symbolizace a ritualizace dvou základních principů podmiňujících existenci silného národního státu: společenské a biologické „štafety“.

    Mass relay races were an important and typical phenomenon of the official First Czechoslovak Republic culture. The study presents results of an analysis of this phenomenon from the position of historical anthropology, based on reinterpretations of the period texts dealing with relay races. I came to four principal findings: (1) building on Bakhtin and Gurevich, public relay races can be perceived as carnival-type celebrations, (2) the relay baton bore a great symbolic value and carried auratic energy in these quasi-ritual situations, (3) the public relay races were a symbol of the First Republic officialdom, (4) the excitement accompanying rituals of the relay races stemmed from an active symbolisation and ritualisation of two principles contingent upon a strong national state: social and biological „relay“.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0272361

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.