Number of the records: 1  

O jedné cestě z geometrie přes aritmetiku k algebře a zpět

  1. 1.
    0468445 - MÚ 2017 RIV CZ cze J - Journal Article
    Roubíček, Filip
    O jedné cestě z geometrie přes aritmetiku k algebře a zpět.
    [On a journey from geometry to arithmetic, algebra and back.]
    Matematika - fyzika - informatika. Roč. 26, č. 1 (2017), s. 14-23. ISSN 1210-1761
    R&D Projects: GA ČR(CZ) GA14-01417S
    Institutional support: RVO:67985840
    Keywords : mathematical education * inquiry * generalization
    OECD category: Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
    http://mfi.upol.cz/files/26/2601/mfi_2601_014_023.pdf

    Vedení žáků k objevování matematických souvislostí a tvořivému řešení úloh představuje jednu z cest zkvalitňování matematického vzdělávání. Předpokladem je vytvoření výukového prostředí, které poskytuje žákům dostatek podnětů pro vlastní poznávání a přirozeně je aktivizuje. V článku je popsána jedna z možností užití různých matematických modelů v procesu zobecňování, konkrétně na příkladu objevování pravidelností v prostředí geometrických obrazců konstruovaných v pravidelné trojúhelníkové síti a vyjadřování těchto vztahů aritmetickými a algebraickými prostředky.

    Guiding pupils to discovery of mathematical relations and creative problem solving is one of the ways to improvement of mathematical education. For these ends it is essential to create such learning environments that are rich in stimuli for pupils’ independent discovery and that naturally activate pupils. The paper describes one possible use of various mathematical models in the process of generalization, namely the discovery of regularities in the environment of geometrical figures constructed in a regular triangle grid and expression of these relations using arithmetic and algebraic means.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0266299

     
    FileDownloadSizeCommentaryVersionAccess
    Roubicek.pdf6765.7 KBPublisher’s postprintopen-access
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.