Number of the records: 1  

Matematika jako průprava k dialektickému poznání dobra: oprava tradičního překladatelského omylu

  1. 1.
    0458586 - FLÚ 2017 RIV CZ cze J - Journal Article
    Chvatík, Ivan
    Matematika jako průprava k dialektickému poznání dobra: oprava tradičního překladatelského omylu.
    [Mathematics as a means turning the mind to the dialectical study of the Good: rectification of a traditional translation error.]
    Aithér. Roč. 7, č. 14 (2015), s. 56-67. ISSN 1803-7860
    Institutional support: RVO:67985955
    Keywords : Plato * The Republic * Metaphor of the Divided Line * Dianoia * Noesis * Destroying the hypotheses
    Subject RIV: AA - Philosophy ; Religion

    Na pozadí analýzy Platónova podobenství o úsečce předvádí autor neudržitelnost tradičního překladu věty 533c/d v Platónově Ústavě. Při přechodu z třetí do čtvrté části úsečky, tj. při přechodu od deduktivní (matematické) dianoia k dialektické noésis, není vhodné odstraňovat hypotézy, z kterých dedukce ve třetí oblasi vychází, nýbrž je třeba vzít je znovu na přetřes a v dialektickém zkoumání stanovit, které z nich dialektickou prověrku vydrží a budou moci slouižit ve třetí oblasti jako axiomy, a které naopak bude třeba opravdu odtsranit jako nepoužitelné.

    Using the backdrop of the analysis of Plato's metaphor of the Divided Line, the author wants to show the unsustainability of the traditional translation of the sentence in Plato's Republic at 533c/d. At the transition from the third to the forth part of the Line, i. e. from the deductive (mathematical) dianoia to the dialectical noésis, the author argues, that it is not appropriate to destroy the hypotheses used in the deduction, but rather it is necessary to take them up again and, in the dialectical research, to establish which one of them might stand and would be able to serve in the third part of the Line as an axiom and which, on the contrary, might have to be destroyed as unusable.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0258853

     
    FileDownloadSizeCommentaryVersionAccess
    2015_J_0458586.pdf1255.9 KBPublisher’s postprintopen-access
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.