Number of the records: 1  

Dialog psychoanalýzy a literatury de-konstrukce a re-konstrukce učení Sigmunda Freuda v románech Susan Taubesové Divorcing (1969) a Marie Rybakovové Anna Grom i jeje prizrak (1999).

  1. 1.
    0458094 - SLÚ 2016 CZ cze C - Conference Paper (international conference)
    Ulbrechtová, Helena
    Dialog psychoanalýzy a literatury de-konstrukce a re-konstrukce učení Sigmunda Freuda v románech Susan Taubesové Divorcing (1969) a Marie Rybakovové Anna Grom i jeje prizrak (1999).
    [A Dialogue of Psychoanalysis and Literature De-construction and re-construction of Sigmund Freud’s learning in Susan Taubes’ novel Divorcing (1969) and Maria Rybakova’s novel Anna Grom i jeje prizrak [Anna Grom and her Ghost] (1999).]
    Dialog kultur VIII. Sborník příspěvků z mezinárodní vědecké konference Hradec Králové 20. – 21. ledna 2015.. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015 - (Kostincová, J.), s. 327-345. ISBN 978-80-7435-621-6.
    [Dialog kultur /8./. Hradec Králové (CZ), 20.01.2015-21.01.2015]
    Grant - others:program interní podpory projektů mezinárodní spolupráce AV ČR(CZ) M300921201
    Institutional support: RVO:68378017
    Keywords : Taubes, Susan * Rybakova, Maria * Freud, Sigmund * psychoanalysis * Gnosticism
    Subject RIV: AJ - Letters, Mass-media, Audiovision

    Studie analyzuje reflexi psychoanalytického učení v obou románech jako příklad transferu „vědění“ do textů krásné literatury. Freudův intertext je v obou případech výsledkem vlastní badatelské práce obou autorek. Taubesová jej důsledně dekonstruuje, psychoanalýza je pro ni součástí složitého vztahu k otci-psychoanalytikovi. Rybakovová se jím naopak inspiruje a používá některé výroky Freuda ve funkci intertextu. V závěru je pak vyslovena hypotéza o skrytém vlivu učení C. G. Junga na Susan Taubesovou.

    The study presents an analysis of the reflection of the psychoanalytic theory of learning in both novels as an example of a transfer of "knowledge" to texts of fiction. Freud’s intertext is in both novels the result of own research work of the two authors. Taubes deconstructs it consistently, psychoanalysis being for her a part of the complicated relationship to her father, a psychoanalyst. Rybakova, on the contrary, is inspired by it and uses some of Freud’s utterances in the function of intertext. In conclusion, a hypothesis is then formulated about a concealed influence of C. G. Jung’s theory on Susan Taubes.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0258414

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.