Number of the records: 1  

Janáčkova Sinfonietta jako událost

  1. 1.
    0452518 - EÚ 2016 cze K - Conference Paper (Czech conference)
    Zapletal, Miloš
    Janáčkova Sinfonietta jako událost.
    [Janáček´s Sinfonietta as Event.]
    2015.
    [Přednáškový cyklus "Proměny hudby". Praha (CZ), 10.12.2015]
    Institutional support: RVO:68378076
    Keywords : Sinfonietta * Leoš Janáček * reception studies * Sokol movement * Sokol Rally
    Subject RIV: AL - Art, Architecture, Cultural Heritage

    Pokoušet se rekonstruovat dobové "čtení" (percepci) hudebních děl znamená uvědomovat si, jak může jedna skladba nabývat v průběhu několika málo let rozdílných "obsahů" právě na základě změn kontextu a situace jejího provedení. Nejedná se přitom o jev ojedinělý, ale spíše typický. V případě zkoumání recepce Janáčkova vrcholného symfonického díla, Sinfonietty (1926), se nabízí zaměřit pozornost především na tři takovéto samostatné události – tři koncertní provedení skladby na území Československa během autorova života: pražskou premiéru v rámci VIII. všesokolského sletu (1926), brněnskou premiéru (1927) a druhé brněnské uvedení v rámci slavnostního zahájení Výstavy soudobé kultury (1928). V této přednášce jednak nastíním proměny dobové recepce Sinfonietty na základě analýzy dochovaných textů z per kritiků i samotného Janáčka, ale také se pokusím odpovědět na otázku, jaké hlavní faktory hrály roli při utváření těchto v mnoha ohledech vzájemně odlišných receptivních situací.

    Trying to reconstruct historical "readings" of musical works means realizing how one composition can acquire different "contents" over few years just on the basis of changing contexts and situations of its performance. And this is not a rare phenomenon, but rather a typical one. When examining the reception of Janáček’s supreme symphonic work, Sinfonietta (1926), one has to deal, first and foremost, with three such separate events – three concert performances of Sinfonietta in Czechoslovakia during Janáček’s lifetime: First, the Prague premiere as a part of the 8th All-Sokol Rally [Všesokolský slet] in 1926; second, the Brno premiere in 1927, and third, second Brno performance within the opening ceremony of the Exhibition of Contemporary Culture in 1928. In this paper, I will try to explain how the concrete material and discursive factors and contextual conditions shaped and fundamentally changed the three receptive acts in terms of "reading" Sinfonietta as a cultural text.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0253530

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.