Number of the records: 1  

Komenský jako inspirace pro 'poevropské údobí'

  1. 1.
    0452195 - FLÚ 2016 RIV SK cze C - Conference Paper (international conference)
    Schifferová, Věra
    Komenský jako inspirace pro 'poevropské údobí'.
    [Comenius as an inspiration for 'post-european age'.]
    Patočka a dejiny filozofie. Košice: Filozofická fakulta UPJŠ v Košiciach, 2015 - (Stojka, R.; Škára, M.), s. 94-108. Acta Facultatis Philosophicae Universitatis Šafarikianae, 75. ISBN 978-80-8152-353-3.
    [Patočka a dejiny filozofie. Košice (SK), 30.06.2015-01.07.2015]
    Grant - others:APVV(SK) APVV-0480-11
    Institutional support: RVO:67985955
    Keywords : Patočka * Comenius * posteuropean age
    Subject RIV: AA - Philosophy ; Religion

    Patočkův zájem o Komenského byl od počátku motivován jeho zájmem o filosofii dějin. Patočkova první stať o Komenském (1941) byla součástí jeho zkoumání a promýšlení problému, co se v duchovním smyslu stalo s člověkem, který v moderní době opustil křesťanství a proměnil se v člověka bez křesťanství. Je evidentní, že také poslední Patočkovy texty o Komenském se těsně upínají k jeho filosofii dějin, k níž Jan Patočka dospěl v posledním deceniu svého života. K této myšlenkové souvislosti je zaměřena předložená kapitola. Podle Patočky duchovní proměna, jež je hlavní příčinou civilizačních obtíží moderního lidstva, spočívá v nahrazení 'otevřené duše' duší 'uzavřenou'. Patočka ke Komenskému přistupuje jako k mysliteli, který právě svou odlišností od hlavní myšlenkové tendence moderní doby může být nesmírně inspirativní při hledání nové duchovní cesty, bez níž současné lidstvo nemá šanci vyjít z krize, do níž je přivedla vědecko- technická civilizace.

    Patočka's interest in Comenius was, in the beginning, motivated by his interest in the philosophy of history. Patočka's first clause about Comenius (1941) was a part of his inquires and his thinking about the problem of the contemporary man, who - in his spiritual sense - has left Christianity and has changed into a man without Christianity. It's evident that some of the last Patočka's works concerning Comenius are closely bound to his own philosophy of history, to which Patočka got during the last decade of his life. Presented chapter is focused on this particular notion. For Patočka, the spiritual transformation, which is the main reason of civilisation difficulties of the modern humanity lies in replacing one's 'open soul' with a soul that's 'closed'. Patočka ap-proaches Comenius as a thinker who's difference from the main idea-tional trend of the modern age might be enormously inspirational in searching for a new spiritual path, without which our current huma-nity has no chance of leading itself out of the crisis that was brought on it by scientific and technical civilisation.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0253223

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.