Number of the records: 1
Rusko a Petrohradská akademie věd v letech 1724-1743
- 1.0450603 - EÚ 2016 RIV CZ cze B - Monography
Bahenský, František
Rusko a Petrohradská akademie věd v letech 1724-1743.
[Russia and the St. Petersburg Academy of Science in the years 1724-1743.]
Praha: Etnologický ústav AV ČR, v. v. i, 2014. 195 s. ISBN 978-80-87112-81-6
Institutional support: RVO:68378076
Keywords : Russia * St. Petersburg Academy of Science * 18. century * Siberian expedition
Subject RIV: AC - Archeology, Anthropology, Ethnology
Práce se zaměřuje na ruské vnitropolitické dějiny v letech 1724-1743. Toto období nejen že patří v historiografii k nejméně zmapovaným, ale jeho interpretace je ovlivněna mnoha stereotypy. Celá epocha je tradičně spojována s vládou cizinců, kteří údajně způsobili politický a ekonomický úpadek země. Skrze studium vývoje Ruské akademie věd, která byla založena v roce 1724, se autor snaží popsat složitou vnitřní situaci v zemi, vztahy mezi prominentními představiteli státu, jakož i vztahy uvnitř instituce. Práce se snaží postihnout vliv akademie na politickou scénu, její postavení v rámci carské administrativy, její agendu, strukturu, personální otázky, vztahy cizinců a Rusů (akademie patřila k institucím, kde ve sledovaném období jasně převládali cizinci). Zásadní podíl měla rovněž na "modernizaci" země, který se odráží i ve vědeckém výzkumu Sibiře. Výsledky akademických sibiřských expedic obohatily mnoho vědních disciplín, mezi jinými historii, etnologii, lingvistiku, botaniku a zoologii. Práce je založena na studiu archivních pramenů dochovaných v Moskvě a Petrohradě, a také na publikovaných zdrojích osobního i institucionálního charakteru a relevantní sekundární literatuře.
The work focuses on the Russian home history in the years 1724-1743. This period belongs to the least investigated in the historiography. Besides, its interpretations are influenced by numerous stereotypes. The whole epoch is traditionally connected with the government of citizens that supposedly caused political and economic decline of the country. Through the study of the development of the Russian Academy, founded in 1724, the author tries to describe the complicated inner situation of the country, the relations between the prominent representants of the state, as well as the relationships within the Academy. The work aspires to ascertain the influence of the Academy to the political affairs, its position within the frame of the Tsarist administrative, its agenda, personal matters, relations of foreigners and Russians (the Academy of Sciences belonged to the institutions where in the period under study the foreignes predominated and the Russians were clearly in minority). Of crucial importance was the impact of the Academy upon the „modernization“ of the country that reflected also in the scientific research of Siberia. The results of the academic expeditions to Siberia enriched many branches of science, among others history, ethnology, linguistics, botany and zoology. The work is based upon the research of archival sources preserved in Moscow and St. Petersburg, and also on the published sources of personal and institutional character and the relevant secondary literature.
Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0252129
Number of the records: 1