Number of the records: 1  

Oborové didaktiky : vývoj - stav - perspektivy

  1. 1.
    0447911 - MÚ 2016 RIV CZ cze M - Monography Chapter
    Vondrová, N. - Novotná, J. - Tichá, Marie
    Didaktika matematiky: historie, současnost a perspektivy s důrazem na empirické výzkumy.
    [Mathematics education: history, present and perspectives with the focus on empirical research.]
    Oborové didaktiky : vývoj - stav - perspektivy. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2015 - (Stuchlíková, I.; Janík, T.), s. 93-122. Syntézy výzkumu vzdělávání, 2. ISBN 978-80-210-7769-0
    R&D Projects: GA ČR(CZ) GA14-01417S
    Institutional support: RVO:67985840
    Keywords : mathematics education * empirical research * theories in mathematics education
    Subject RIV: AM - Education

    Kapitola popisuje historii a současný stav výzkumu v didaktice matematiky v České republice. Jsou shrnuty významné mezníky v historii tohoto vědního oboru v mezinárodním prostoru a jejich vliv na národní výzkum. Pozornost je věnována zejména metodologii výzkumu v didaktice matematiky a některým současným vlivným teoriím (např. teorii didaktických situací a teorii generických modelů). Současné problémy vzdělávání z pohledu výzkumu didaktice matematiky jsou rozděleny do čtyř oblastí: Znalosti a vzdělávání (budoucích) učitelů matematiky, Výzkum ve školní třídě, Výzkum matematického uvažování žáků a Technologie ve výuce matematiky. Každá oblast je ilustrována národními výzkumy. Na závěr jsou shrnuty perspektivy vývoje v didaktice matematiky v ČR.

    The chapter describes the history and present state of research in mathematics education in the Czech Republic. Important milestones of the international history of mathematics education research are summed and their influence on national research is identified. Particular attention is devoted to the methodology of research in mathematics education and selected present influential theories such as the theory of didactic situations and the theory of generic models. Current problems of mathematics education from the point of view of research are divided into four areas: Knowledge and education of (future) mathematics teachers, Classroom research, Research of pupils' mathematical reasoning and Technology in the teaching of mathematics. Each area is illustrated by national research. Finally, the perspectives of the development of research in mathematics education in the Czech Republic are summarised.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0249679

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.