Number of the records: 1  

Teoretická a metodologická východiska případové studie projektu Deblínsko

  1. 1.
    0446717 - ÚGN 2016 RIV CZ cze J - Journal Article
    Hynek, A. - Svozil, B. - Trojan, Jakub - Trávníček, J.
    Teoretická a metodologická východiska případové studie projektu Deblínsko.
    [Theoretical and methodological reflection of a case study on the Deblínsko landscape project.]
    Envigogika. Roč. 10, č. 2 (2015), s. 1-15. ISSN 1802-3061
    Institutional support: RVO:68145535
    Keywords : primary school * regional university * local community
    Subject RIV: DN - Health Impact of the Environment Quality
    http://www.envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/issue/view/27

    Případová studie vychází primárně z mnohaleté spolupráce dvou institucí veřejného sektoru – MU Brno a ZŠ a MŠ Deblín, které se zaměřují na výzkum, výuku a především praktické aplikace trvalé udržitelnosti/bezpečnosti. Cílem studie bylo a je otevřít diskurz nad tématy, vytvářet občanskou společnost od úrovně dětí/žáků/studentů při schopnosti umět odhalit nedostatky uplatněním transdisciplinárního přístupu ve studiu krajinných ekosystémů. Naše zkušenosti směřují k rozvíjení dialogu mezi světem vědy a jejích aplikací s potřebami těch, na něž její důsledky dopadají. Děje se tak v rámci aktivit směřovaných především k intenzivní terénní a projektové výuce, včleněním do diskurzu trvalé udržitelnosti v praxi ZŠ, SŠ a VŠ s navázáním mezinárodní spolupráce. Zaměření terénní práce vychází z chápání jednotlivých pracovišť jako regionálních center vzdělanosti (ZŠ a MŠ Deblín = komunitní centrum), která se zaměřují především k řešení témat trvalé udržitelnosti zahrnujících vlastníky, uživatele, rozhodovatelé, podílníky a dotčené v rámci veřejné správy území reprezentované prostřednictvím cílů a opatření krajských programů regionálního rozvoje s programy rozvoje mikroregionů a činností místních akčních skupin (MAS).

    The case study is based primarily on long-standing collaboration of two public sector institutions: the MU in Brno and the Deblín Primary School and Kindergarten, with cooperation of experts in numerous other institutions. The MU in Brno and the Deblín Primary School and Kindergarten focus on research, teaching and, above all, practical applications of sustainability/security. The objective of the study is to revise the theoretical and methodological frameworks influencing approaches to teaching sustainability in primary education and, through it, to open a discussion of civic society topics and formation starting at the level of children/pupils/students. The vehicle for achieving the objective is a thorough critical view of the “Deblínsko landscape project”. The authors’ experience concerns development of dialogue between the world of science and its applications and needs of those on whom its consequences impact. They are collected as part of activities aimed primarily at intensive field and project teaching, which reflects and above all practical applications of sustainability security.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0248699

     
    FileDownloadSizeCommentaryVersionAccess
    UGN_0446717.pdf2333.9 KBPublisher’s postprintopen-access
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.