Number of the records: 1  

Dynamika nelineárních parametrických planetových soustav s kinematickými vazbami

  1. 1.
    0442932 - ÚT 2016 CZ cze V - Research Report
    Hortel, Milan - Škuderová, Alena
    Dynamika nelineárních parametrických planetových soustav s kinematickými vazbami.
    [Dynamics of nonlinear parametric planetary systems with kinematic constraints.]
    Praha, 2014. 53 s. Z-1512/14.
    Institutional support: RVO:61388998
    Keywords : nonlinear dynamics * parametric vibration * planetary gear systems
    Subject RIV: JT - Propulsion, Motors ; Fuels

    Zpráva zevrubně pojednává o teorii dynamiky rovinných matematicko-fyzikálních modelů planetových diferenciálních a zvláštních případů pseudoplanetových převodových soustav. Vzhledem k existenci bočních zubových vůlí, je systém chápán jako diskrétní nekonzervativní silně nelineární parametrická a vícefrekvenčně buzená soustava s mnoha stupni volnosti. Pohybové rovnice byly odvozeny a sestaveny na základě Lagrangeovy teorie v kompaktním tvaru a vyjadřují tři oblasti záběru ozubených kol, tj. oblast normálního záběru ozubení, oblast boční zubové vůle a oblast inverzního záběru ozubení. Po odskoku zabírajících zubových profilů v oblasti boční zubové vůle dochází k rázovým jevům při opětovném styku zubových boků jak při normálním, tak i při eventuálním inverzním záběru, v závislosti na velikosti dynamické síly v ozubení.

    The report thoroughly discusses the theory of dynamics of planar mathematical-physical models of planetary differential and special cases of pseudoplanetary transmission systems. Due to the existence of the tooth backlashes, the system is seen as a discrete nonconservative strongly nonlinear parametric and multifrequency excited system with many degrees of freedom. The equations of motion are derived and compiled on the basis of the Lagrangian theory in a compact form and express the three areas of the gear mesh, ie. the range of normal gear mesh, gear backlash area and the area of the inverse gear mesh. After the rebound meshing gear profiles in the region of the side gear backlash, the impact effects occur when re contacting tooth flanks in both normal as well as during the eventual inverse mesh, depending on the size of the dynamic forces in the gearing.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0247869

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.