Number of the records: 1  

Čtrnáct mučedníků pražských. Vpád Pasovských a závěr vlády Rudolfa II

  1. 1.
    0441911 - ÚDU 2015 RIV CZ cze M - Monography Chapter
    Zlatohlávková, Eliška
    Znázornění císaře Rudolfa II. ve výtvarném umění kolem roku 1611.
    [Representation of the Emperor Rudolf II in visual arts around 1611.]
    Čtrnáct mučedníků pražských. Vpád Pasovských a závěr vlády Rudolfa II. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2014 - (Hlaváček, P.), s. 128-132. Europaeana Pragensia. 6, Historia Franciscana. 5. ISBN 978-80-7308-529-2
    Institutional support: RVO:68378033
    Keywords : Rudolf II * Bartholomeus Spranger * Adriaen de Vries * painting * sculpture
    Subject RIV: AL - Art, Architecture, Cultural Heritage

    Příspěvek se zabývá dvěma uměleckými díly, Alegorií na turecké války – obrazem Bartholomea Sprangera a sochou Adriaena de Vries Imperium triumfante – Alegorie vítězného impéria. Obě umělecká díla byla vytvořená kolem roku 1611. Sprangerův obraz je typickým přikladem jeho pozdního malířského stylu a oslavuje vítězství císařských vojsk nad Turky. Toto dílo vykazuje shodné prvky s dílem de Vriese. Tvář Sprangerovy postavy má podobné rysy jako de Vriesova postava představující Ctnost. Obě díla také mají podobnou kompozici. Obě hlavní figury jsou typickými představitelkami tzv. figury serpentinaty. Tak jako je Sprangerův obraz typickou ukázkou jeho pozdního stylu, de Vriesovo bronzové sousoší je naopak ukázkou jeho vrcholného stylu. O obou dílech je také možno říci, že dobře ilustrují uměleckou produkci na Rudolfovoě dvoře, která byla silně ovlivněna císařem samotným. Téměř po celou dobu jeho vlády, zvláště pak v její druhé polovině, to byl císař, kdo měl hlavní slovo, co se týče umělecké produkce. Nejen Rudolfovo humanistické vzdělaná a zájem o vědu, ale i jeho komplikovaná povaha ovlivněná duševní nemocí mohla mít silný vliv na podobu uměleckých děl vytvářených na jeho dvoře.

    The contribution deals with two artworks, Alegory on turkish wars, a painting by Bartholomeus Spranger and a sculpture, Empire triumphante – Allegory of a victorious empire by Adriaen de Vries, that both were made around 1611. Spranger´s painting is a typicall example of his late style and glorifies the victory of imperial troops on turkish warriors. This painting shows a common details with the sculpture of de Vries. The face of Spranger´s female representing the allegorical figure of Victoria has a similar features as the figure representing Virtue in de Vries´s sculpture. Both artworks have a similar composition, as well. Both central figures are the typical mannerist figures known as figura serpentinata. As the Spranger´s painting is an example of his late style, de Vries bronze sculpure represents his style in his great period of artistic creation. In conclusion, we can say that the example of these two works of art can be well illustrated by the fact, as artistic production at the court of Rudolf II was strongly influenced by the Emperor himself. However, all the time, and especially in the second half of his reign, he had the final word as far as the artistic production is concerned. Not only Rudolph´s deep humanistic education and interest in science, but also its complicated nature and mental illness could have a significant impact on the design of works of art created on his direct order.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0245339

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.