Number of the records: 1  

Polévka pro chudé děti v satirických časopisech

  1. 1.
    0441515 - ÚČL 2015 RIV CZ cze C - Conference Paper (international conference)
    Hemelíková, Blanka
    Polévka pro chudé děti v satirických časopisech.
    [Soup for poor children in satirical magazines.]
    Útisk – charita – vyloučení : sociální 19. století. Praha: Academia, 2015 - (Hojda, Z.; Ottlová, M.; Prahl, R.), s. 114-124. ISBN 978-80-200-2460-2.
    [„Útisk – charita – vyloučení. Sociální 19. století“. Sborník příspěvků ze 34. ročníku mezioborového sympozia k problematice 19. století, Plzeň, 27. 2. – 1. 3. 2014. Plzeň (CZ), 27.02.2014-01.03.2014]
    Institutional support: RVO:68378068
    Keywords : charity * satirical journals * Hašek, Jaroslav * Lada, Josef
    Subject RIV: AJ - Letters, Mass-media, Audiovision

    Téma chudých lidí a dobročinnosti je v české literatuře 19. století velmi frekventované a výrazné. Linie populární filantropické literatury, nabádající širší vrstvy k zájmu o dobročinná zřízení, má ovšem svou paralelu, a to linii „disharmonickou“, zastoupenou především satirou na téma dobročinnosti a příbuzná témata, v satirických časopisech a rubrikách. I tato linie chce zcela zřejmě působit na formování společnosti. Satira pak konfrontuje ideál humanity a praktickou realizaci ve skutečnosti. Příspěvek chce především ukázat na typických příkladech vývoj tématu a radikalizaci v satirické perspektivě, zhruba od 80. let 19. století do začátku 1. světové války. Podrobnější pozornost je věnována kanonickým autorům Jaroslavu Haškovi a Josefu Ladovi a jejich posunu v interpretaci tématu. Dílo těchto autorů ukazuje, že antiteze ideál versus realita se nově manifestuje ne ve formě společensky zacílené satirické kritiky, ale jako součást absurdního světa, s autorským využitím postupů grotesky a černého humoru, bez morálního hodnocení.

    The study is concerned with the subject of poor people and charity, in a "disharmonic" line represented primarily by satirical texts in satirical magazines and in other periodical´s humour departments. Satire is employed there to confront the humanitarian ideal with its practical implementation in real life. There is evident the radicalization in the satirical perspective from approximately the 1890s until the outbreak of the First World World. Particular attention is devoted to Jaroslav Hašek and Josef Lada. Their output demonstrates that the antithesis of ideal versus reality came to be newly manifested not in terms of socially targeted satirical criticism, but rather as an implicit trait of an absurd world, involving in the cases of Hašek and Lada their methods of slapstick comedy and motifs of black humour, without an explicit moralizing message.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0244503

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.