Number of the records: 1  

Karteziánský reprezentacionalismus, nebo kognitivní realismus? Scholastické kořeny Descartovy teorie idejí

  1. 1.
    0437148 - FLÚ 2015 RIV CZ cze J - Journal Article
    Heider, Daniel
    Karteziánský reprezentacionalismus, nebo kognitivní realismus? Scholastické kořeny Descartovy teorie idejí.
    [Cartesian representationalism or cognitive realism? Scholastic roots of Descartes' theory of ideas.]
    Filosofický časopis. Roč. 62, č. 1 (2014), s. 101-123. ISSN 0015-1831
    Institutional support: RVO:67985955
    Keywords : idea * representationalism * direct realism * objective being * Descartes * Jesuits
    Subject RIV: AA - Philosophy ; Religion

    Studie se zabývá analýzou a interpretací knihy Davida Clemensona Descartes' Theory of Ideas, a to jak z historického, tak systematického hlediska. Analýza bezprostředního historického scholastického kontextu, představená texty jezuitů vyučovaných na koleji v La Flèche, kde Descartes studoval, je užita pro představení Clemensonovy ústřední teze teorie spojující umírněný reprezentacionalismus a umírněný přímý realismus. Autor se z kritického hlediska věnuje některým nedostatkům knihy s ohledem na prezentaci některých teorií scholastických autorů.

    The study deals with the analysis and interpretation of David Clemenson's book Descartes' Theory of Ideas, both from the historical and systematical point of view. The analysis of the immediate historical scholastic context, represented by the Jesuits taught in the College La Flèche, where Descartes studied, is employed for the sake of presentation of Clemenson's central thesis connecting the moderate representationalism and the moderate direct realism. From the critical viewpoint the author focuses on some insufficiencies of the book related to the presentation of some theories of scholastic authors.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0240720

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.