Number of the records: 1  

Varianty Gellnerovy komedie Přístav manželství jako rozcestník jeho tvorby

  1. 1.
    0392873 - ÚČL 2014 RIV CZ cze J - Journal Article
    Peisertová, Lucie
    Varianty Gellnerovy komedie Přístav manželství jako rozcestník jeho tvorby.
    [Text versions of Gellner's comedy "Přístav manželství" [Port of Marriage] as a signpost of his work.]
    Literární archiv. Sborník Památníku národního písemnictví. Roč. 44, č. 2012 (2012), s. 201-219. ISSN 0231-5904
    Institutional support: RVO:68378068
    Keywords : Czech drama * Gellner, František * textual criticism
    Subject RIV: AJ - Letters, Mass-media, Audiovision

    Studie je založena na rukopisech z literární pozůstalosti F. Gellnera a částečně i na jeho dochované korespondenci. Autorka analyzuje různé rukopisné koncepty Gellnerovy hry "Přístav manželství" a rukopisy tematicky a chronologicky související se vznikem této komedie (většina z nich nikdy nebyla publikována). Studie usiluje o dynamizaci hodnocení období, v němž je Gellnerova práce široce známá v literární historii díky významné sbírce Radosti života; zejména z hlediska rukopisů je možné považovat období 1901 - 1905 za jeden z Gellnerových pokusů zaměřit se na větší epická díla. Studium rozvíjení jednoho konkrétního motivu dané hry nám umožňuje doložit příklady způsobu utváření Gellnerových textů a současně vysvětlit příčiny všeobecného neúspěchu jeho komedií (a dalších větších textů pozdějšího období). Tyto texty, ač se zdají z hlediska literární kritiky marginální, jsou využívány k vysvětlení některých okolností vzniku Gellnerova uměleckého stylu a vývoje F. Gellnera jako tvůrčí osobnosti.

    The study is based on the manuscripts from the literary remains of František Gellner and in part also on his preserved correspondence. Analysing various manuscript drafts of Gellner's play Přístav manželství("Port of Marriage") and manuscripts thematically and chronologically related to the origination of this comedy (the majority of which have never been published), the author of this study strives to dynamize the evaluation of a period of Gellner's work widely known in literary history largely thanks to Gellner's important collection Radosti života ("The Pleasures of Life"); namely, from the perspective of the manuscripts it is possible to regard the period 1901-1905 as one of attempts by Gellner to shift the focus to larger epic works. A study of the development of a particular motif of the given play enables us to exemplify the way Gellner's texts are formed and at the same time explain reasons for the general failure of Gellner's comedy (and other larger texts of the later period). Thus, these texts, though they seem to be marginal from the point of view of literary criticism, are used here to explicate some of the circumstances of Gellner's artistic style and the evolution of František Gellner as a creative personality.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0221620

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.