Number of the records: 1  

Tvorba testu prostorové představivosti - metodická studie

  1. 1.
    0391250 - PSÚ 2013 RIV SK cze C - Conference Paper (international conference)
    Jelínek, Martin - Květon, Petr - Vobořil, Dalibor
    Tvorba testu prostorové představivosti - metodická studie.
    [Building a spatial ability test – methodical study.]
    Sociálne procesy a osobnosť 2012: zborník príspevkov z 15. ročníka medzinárodnej konferencie. Bratislava: Ústav experimentálnej psychológie SAV, 2012 - (Halama, P.; Hanák, R.; Masaryk, R.), s. 313-318. ISBN 978-80-88910-40-4.
    [Sociálne procesy a osobnosť 2012. Nový Smokovec (SK), 17.09.2012-19.09.2012]
    R&D Projects: GA ČR(CZ) GAP407/11/2397
    Institutional support: RVO:68081740
    Keywords : spatial ability * test * cognition
    Subject RIV: AN - Psychology

    V předložené studii jsme analyzovali data získaná pomocí subtestu Prostorové představivosti Testu studijních předpokladů (2011 a 2012). Pomocí kvantitativních a kvalitativních postupů jsme zhodnotili dvacet v subtestu použitých položkových principů. Společná psychometrická analýza byla aplikována na rozsáhlý soubor dat pocházející od více než tisíce osob pro každou formu testu v obou ročnících. Dále jsme provedli kvalitativní analýzu u 15 osob, ve které jsme se zaměřili na strategie řešení položek (zejména s ohledem na podíl verbálně-analytických a vizuálně-analogových procesů). Výsledkem kvantitativních a kvalitativních analýz je pak výběr nejrelevantnějších principů položek, ze kterých vycházíme při tvorbě komplexního testu prostorové představivosti.

    In the presented study we analyzed data from Test of learning potential (years 2011 and 2012), more specifically from the Spatial ability subtest. The total number of twenty item principles was evaluated using different approaches. Common psychometrical analysis was based on a large dataset with more than a thousand persons for each test form in both years. Further we performed a qualitative analysis of inquiry from 15 persons focused on solving strategies (with respect to the share of verbal-analytic and visual-analogue processes). The outcome from quantitative and qualitative item analyses is a selection of most relevant item principles which will constitute a base ground for practice-relevant test of spatial ability.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0220116
     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.