Number of the records: 1  

Konečně jsem mohl „psát“, jako jsem hrával na klavír. K technologii psaní za časů avantgardy

  1. 1.
    0390691 - ÚČL 2013 CZ cze J - Journal Article
    Piorecká, Kateřina
    Konečně jsem mohl „psát“, jako jsem hrával na klavír. K technologii psaní za časů avantgardy.
    [At last I was able to "write" just like I used to play the piano. Writing technology in the age of the avant-garde.]
    Tvar. Roč. 24, č. 3 (2013), s. 8-9. ISSN 0862-657X
    Institutional support: RVO:68378068
    Keywords : Czech literature * avant-garde * typewriter * new technologies
    Subject RIV: AJ - Letters, Mass-media, Audiovision

    Studie se zabývá remediací procesu psaní ve 20. letech 20. století. Psací stroj a tradiční postupy psaní se díky technologickému pokroku dostaly do přímé konkurence. Technologie psaní se radikálně změnila i v souvislosti s programovými vystoupeními Karla Teiga a dalších osobností spojených s avantgardním uměleckým svazem Devětsil, pro něž byly nové technologie a nová média (film, rozhlas) klíčovou inspirací tvorby. Vítězslav Nezval sám upozornil, že na psaní básnické skladby Edison (1927) měla technologie psaní na psacím stroji výrazný vliv – po stránce obsahové, ale především tvarové. Pravidelný rytmus psacího stroje inspiroval jedenácti a dvanáctislabičný trochej této básnické skladby.

    This study deals with the remediation of the writing process during the 1920s. Thanks to technical progress the typewriter and traditional writing procedures came into direct competition. Writing technology also radically changed in connection with the programmatic performances of Karel Teige and others associated with the avant-garde artistic group Devětsil, for whom the new technologies and new media (film and radio) were a crucial inspiration for their creativity. Vítězslav Nezval himself pointed out that the typewriter technology had a considerable influence on the creation of his poetic composition Edison (1927) – both with regard to the content and in particular to the format. The regular rhythm of the typewriter inspired the eleven-syllable and twelve-syllable trochaic pattern of this poetic composition.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0219585

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.