Number of the records: 1  

Nebezpečné známosti: O vztahu sociálních věd a společnosti

  1. 1.
    0385136 - SOÚ 2013 RIV CZ cze B - Monography
    Stöckelová, Tereza
    Nebezpečné známosti: O vztahu sociálních věd a společnosti.
    [Dangerous liaisons: On the relation of social sciences and society.]
    Praha: SLON: Praha: Sociologický ústav AV ČR, v.v.i, 2012. 110 s. ISBN 978-80-7419-095-7; ISBN 978-80-7330-208-5
    R&D Projects: GA ČR GP403/09/P203
    Institutional research plan: CEZ:AV0Z70280505
    Keywords : research evaluation * research impact * performativity
    Subject RIV: AO - Sociology, Demography

    V první části studie se věnuji otázce toho, co vědní politiky nazývají společenským nebo vnějším „impaktem“ sociálních věd a jeho vykazování v systémech hodnocení výzkumu. Diskutuji „logiku výkazu“ a různé možnosti, limity a podoby, kterých tato logika nabývá v hodnocení výzkumu v České republice a ve Velké Británii. Vedle ní stavím „logiku účasti“, tak jak je rozvíjena v praxi participativního výzkumu a veřejné sociologie. V druhé části se soustředím na vzájemné a společné ustavování sociálních věd a společnosti. Zabývám se tím, jak sociální vědy ve společnosti působí, aniž by si to výzkumníci nutně přáli a mohli plně kontrolovat, nebo si tohoto působení byli vůbec vědomi.

    This book is about different forms of societal impact of the social sciences. It presents a polemic with a narrow understanding of societal impact of research as practiced by science policy in the Czech Republic (and elsewhere). Three basic theses are proposed and argued. 1. Social sciences’ operation in society is multiple and more significant than usually assumed in public and policy debate, and by the academic community. It entails not only intentional and controlled but also unintentional and collateral forms. 2. It can support certain realities and developments of society, and weaken others. Therefore it is political in a wide sense of the word. 3. The social sciences’ operation is not necessarily positive and unproblematic. There is, then, an important issue of public accountability and democratic participation in relation to the creation and uses of social science knowledge which must be experimented with.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0214508

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.