Number of the records: 1  

Františkánský kontext teologického a filosofického myšlení

  1. 1.
    0384396 - FLÚ 2013 RIV CZ cze M - Monography Chapter
    Heider, Daniel
    Filip Fabri O.F.M. Conv. (1564–1630) o společné přirozenosti ve Philosophia naturalis (1602) a kritická odpověď Bartoloměje Mastria O.F.M. Conv. (+1673).
    [Filip Fabri O.F.M. Conv. (1564–1630) on Common Nature in Philosophia naturalis (1602) and the Critical Reply of Bartholomew Mastrius O.F.M. Conv. (+1673).]
    Františkánský kontext teologického a filosofického myšlení. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, 2012, s. 114-129. Europaeana Pragensia, Historia Franciscana, 4. ISBN 978-80-7308-436-3
    Institutional support: RVO:67985955
    Keywords : universals * Scotus * common nature * formal unity
    Subject RIV: AA - Philosophy ; Religion

    Příspěvek pojednává o otázce společné přirozenosti Barokního františkánského autora Filipa Fabri (1564–1630) představené v knize Philosophia naturalis Ioan. Duns Scoti ex quatuor libris Sententiarum et Quodlibetis (1602). V kontextu umírněně realistické koncepce Jana Dunse Scota je Fabriho koncepce vyložena jako teorie mající ultrarealistické rysy. V druhé části je předložena kritika Fabriho koncepce z pera "Knížete Scotistů" italského konventuála Bartoloměje Mastria (1602–1673).

    The paper deals with the issue of the common nature in the conception of the Baroque Franciscan author Philipp Fabri (1564–1630) presented in his philosophical writing Philosophia naturalis Ioan. Duns Scoti ex quatuor libris Sententiarum et Quodlibetis collecta (1602). Fabri’s exposition of Scotus’s theory is evaluated as displaying the features of ultrarealism. In the second part the author brings in the critique of Fabri's teaching issued by the Baroque Conventual Bartholomew Mastrius (1602–1673).
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0214067

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.