Number of the records: 1  

Heterologica. Poetika, lingvistika a fikční světy

  1. 1.
    0382988 - ÚČL 2013 RIV CZ cze M - Monography Chapter
    Merenus, Aleš
    Mnoho povyku pro Heterocosmica aneb Několik poznámek k fikčním světům divadelních inscenací.
    [Much Ado About Heterocosmica or A Few Notes on the Fictional Worlds of Theatrical Perfomances.]
    Heterologica. Poetika, lingvistika a fikční světy. Praha: Ústav pro českou literaturu, 2012 - (Fořt, B.), s. 175-200. ISBN 978-80-85778-88-5
    Institutional support: RVO:68378068
    Keywords : fictional worlds * hierarchical model of theatrical communication * theory of literature * theatre performance * Doležel, Lubomír * Heterocosmica
    Subject RIV: AJ - Letters, Mass-media, Audiovision

    Záměrem studie je prozkoumat možnosti uplatnění konceptu fikčních světů při analýze divadelních inscenací. Text se pokouší promyslet a zhodnotit dosavadní návrhy v této oblasti a srovnat je s některými podobnými, ne však totožnými, teoretickými modely, jež se v teatrologii objevily v průběhu minulého století. Druhá polovina textu se pak zaměřuje na možné propojení fikčních světů s hierarchickým modelem divadelní komunikace Iva Osolsobě. Centrálním termínem takto vystavěné teorie fikčních světů divadelních inscenací je situace, která je hlavním materiálem a zároveň objektem divadelního umění. V závěru je pak vytyčeno několik základních úkolů, s nimiž by se měla případná fikční sémantika divadla nějak vyrovnat.

    The present study aims to explore possible applications of the fictional worlds concept for analyzing theatre performance. It attempts to analyze and evaluate existing notions in this area and compare them with several similar, though not identical, theoretical models, which appeared in theatre studies in the last century. The second half of the text focuses on the possibility of connecting fictional worlds with Ivo Osolsobě’s hierarchical model of theatrical communication. “Situation” as the central term of such theatre performance fictional worlds theory, is the main material as well as object of the theatrical art. The conclusion lists several basic tasks that a fictional semantics of theatre should cope with.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0213064

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.