Number of the records: 1  

Třídní rozdíly ve výchově: vysokoškolské rodiny, rodiny dělnické „ambiciózní“ a „statické“

  1. 1.
    0374210 - SOÚ 2012 CZ cze N - Newspaper Article
    Šafr, Jiří
    Třídní rozdíly ve výchově: vysokoškolské rodiny, rodiny dělnické „ambiciózní“ a „statické“.
    [Class differences in upbringing: university educated families, “ambitious” and “static” working class families.]
    Socioweb. Roč. 9, č. 4 (2011), s. 1-3. ISSN 1214-1720
    R&D Projects: GA ČR GA403/08/0109
    Institutional research plan: CEZ:AV0Z70280505
    Keywords : cultural capital * upbringing * working class
    Subject RIV: AO - Sociology, Demography
    http://www.socioweb.cz/upl/editorial/download/189_SOCIOWEB_04_2011..pdf

    Výsledky výzkumu Rodiče a výchova 2010 sledují odlišnosti mezi „ambiciózní“ a „statickou“ dělnickou rodinou z hlediska kulturního kapitálu (čtení knih), výchovných stylů, ve způsobu trávení volného času a účasti na organizovaných mimoškolních aktivitách. Pro statickou dělnickou rodinu je typický pasivní výchovný styl, zatímco ambiciózní rodiny se podobají rodinám vysokoškoláků: aktivní přístup rodičů k výchově, čtenářství v rodině a účast na organizovaných mimoškolních aktivitách – kroužky apod.

    Results from the survey Parents and upbringing 2010 focuses on differences between “ambitious” and “static” type of working class families in terms of cultural capital (reading books), parenting styles, and leisure time and participation on extracurricular activities. “Static” type of working class families is typical of passive upbringing whereas “ambitious” type is rather similar to university educated families: active upbringing, reading and participation on extracurricular activities.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0207181

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.