Number of the records: 1
Výchovné hodnoty a sociální třída: hypotéza M. L. Kohna po 50 letech
- 1.0374209 - SOÚ 2012 CZ cze N - Newspaper Article
Srncová, M. - Šafr, Jiří
Výchovné hodnoty a sociální třída: hypotéza M. L. Kohna po 50 letech.
[Upbringing values and social class: M. L. Kohn’s hypothesis after 50 years.]
Socioweb. Roč. 9, č. 4 (2011), s. 6-8. ISSN 1214-1720
R&D Projects: GA MŠMT 2D06014
Institutional research plan: CEZ:AV0Z70280505
Keywords : value * upbringing * social class
Subject RIV: AO - Sociology, Demography
http://www.socioweb.cz/upl/editorial/download/189_SOCIOWEB_04_2011..pdf
Článek se zabývá vazbou mezi třídní pozicí a výchovnými hodnotami (výzkum Distinkce a hodnoty 2008 v kohortě 30–34 let). Výsledky potvrzují tezi M. Kohna, že lidé pracující na pozicích předpokládajících autonomii a odpovědnost (odborníci, podnikatelé) preferují individualistické hodnoty, zatímco ti, kdo pracují v podřízeném postavení (dělníci a rutinní nemanual. pracovníci), kladou větší důraz na hodnoty konformní. U nich navíc platí, že mají také blízko k hédonismu.
The article deals with association between class position and upbringing values (survey Distinction & Values 2008 of age cohort 30–34). The results confirm thesis of M. Kohn according to which people working in positions which require autonomy and responsibility (i.e. professionals, entrepreneurs) prefer individualistic values whereas people working in subordinate positions (i.e. blue collar/ routine non-manual workers) favor conforming values. However, the workers are also typical of hedonism.
Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0207180
Number of the records: 1