Number of the records: 1
Přechod mezi střední a vysokou školou a role různých modelů přijímacích řízení
- 1.0342156 - SOÚ 2011 RIV CZ cze J - Journal Article
Konečný, Tomáš - Basl, Josef - Mysliveček, Jan
Přechod mezi střední a vysokou školou a role různých modelů přijímacích řízení.
[Alternative Models of Entrance Exams and Access to Tertiary Education: A Simulation Study.]
Sociologický časopis / Czech Sociological Review. Roč. 46, č. 1 (2010), s. 43-72. ISSN 0038-0288. E-ISSN 0038-0288
R&D Projects: GA ČR GA403/08/0109
Institutional research plan: CEZ:AV0Z70280505
Keywords : higher education * entrance exams * educational equity
Subject RIV: AO - Sociology, Demography
Impact factor: 0.389, year: 2010
Studie srovnává možné dopady modelu přijímacího řízení na vysoké školy založeného na znalostech s alternativou postavenou na obecných studijních předpokladech (OSP). U přijímacího řízení podle OSP (při dodržení předpokladů modelu) by měl uchazeč s vysokoškolsky vzdělaným otcem o čtvrtinu větší relativní šanci se dostat na vysokou školu než uchazeč s otcem bez vysokoškolského vzdělání, ve srovnání s více než třetinovým rozdílem při modelu založeném na znalostech.
The study evaluates potential impact of alternative models of university entrance exams – model based on field-specific knowledge and model relying on common aptitude tests. Our simulations show that under the common aptitude regime, the relative chances of an applicant with university educated father are only one-fourth higher than the relative chances of a student with less educated father, as compared to over one-third difference in case of regime emphasizing field-specific knowledge.
Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0184969
File Download Size Commentary Version Access SC_2010_1_Konecny_Basl_Myslivecek.pdf 4 208.4 KB Publisher’s postprint open-access
Number of the records: 1