Number of the records: 1  

Schémata seizmických experimentálních měření na železničním tunelu Mosty u Jablunkova

  1. 1.
    0332564 - ÚGN 2010 CZ cze K - Conference Paper (Czech conference)
    Stolárik, Martin
    Schémata seizmických experimentálních měření na železničním tunelu Mosty u Jablunkova.
    [Schemes of seismic experimental measurements in the railroad tunnel Mosty u Jablunkova.]
    Ph. D. Workshop 2009 Proceedings. Ostrava: Ústav geoniky AV ČR, 2009 - (Blaheta, R.; Kolcun, A.), s. 29-32. ISBN 978-80-86407-78-4.
    [Ph. D. Workshop 2009. Ostrava (CZ), 19.11.2009-19.11.2009]
    R&D Projects: GA ČR GA105/09/1415
    Institutional research plan: CEZ:AV0Z30860518
    Keywords : railroad tunnel * reconstruction * New Austrian Tunnelling Method * seismological measurement * blasting operations
    Subject RIV: DC - Siesmology, Volcanology, Earth Structure

    V České republice dochází k rekonstrukcím železničních tratí a budování železničních koridorů. S tím souvisí také výstavba nových, resp. rekonstrukce již existujících železničních tunelů. Rekonstrukce tunelů pro potřeby rychlostních koridorů představuje vytvoření nového, podzemního díla, přičemž průřez jednokolejného tunelu je většinou rozšiřován na dvoukolejný. Výstavba je prováděna Novou rakouskou tunelovací metodou (NRTM), jejíž součástí je rozpojování horninového masivu, mimo jiné za pomocí trhacích prací.

    It comes to general reconstruction of obsolete main railroad tracks and development of railway corridors in Czech Republic. In relation to this, new railroad tunnels are built, or present ones are reconstructed. Reconstruction of old tunnel represents tunneling of new underground space. The cross section of singletrack tunnel is often enlarged to double-tracked one. New tunnel constructions are realized using New Austrian Tunneling Method (NATM) when blasting operations are one of driving technologies. Typical example of this reconstructed tunnel is tunnel in the mountain pass Jablunkov. Two single-track railroad old tunnels are situated in this location. The older tunnel (1871) operated at the present time as a provisional and the junger one (1917) reconstructed. Both of them are near one another. Experimental seismological measurement was realized in the reconstructed tunnel on the tunnel floor.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0177790

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.