Number of the records: 1
Přechod mezi střední a vysokou školou a role různých modelů přijímacích řízení
- 1.0326067 - SOÚ 2010 RIV cze U - Conference, Workshop Arrangement
Konečný, Tomáš - Basl, Josef - Stachová, Jana - Mysliveček, Jan
Přechod mezi střední a vysokou školou a role různých modelů přijímacích řízení.
[Alternative Models of Entrance Exams and Access to Tertiary Education: A Simulation Study.]
[Praha, 02.04.2009, (W-CST 9/0)]
R&D Projects: GA ČR GA403/08/0109
Institutional research plan: CEZ:AV0Z70280505; CEZ:AV0Z70850503
Keywords : higher education * entrance exams * educational equity
Subject RIV: AO - Sociology, Demography
Studie srovnává možné dopady modelu přijímacího řízení na vysoké školy založeného na znalostech s alternativou postavenou na obecních studijních předpokladech (OSP) ve specifických podmínkách České republiky. S využitím výsledků šetření Sonda Maturant 1998 ukazujeme, že v podmínkách silně stratifikovaného vzdělávacího systému se značným převisem poptávky po vysokoškolském studiu nad nabídkou může model využívající obecné studijní předpoklady výrazně zlepšit přístup nadaných jedinců s nižším socioekonomickým statusem.
The study evaluates potential impact of alternative models of university entrance exams – model based on field-specific knowledge and model relying on common aptitude tests – in the context of the Czech education system. Using the dataset Sonda Maturant 1998, we show that given highly stratified education system and notable excess of demand over supply of university education, the entrance exams based on common aptitude tests seem to outperform the field-specific knowledge model in terms of providing access to talented students with lower socio-economic background.
Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0173292
Number of the records: 1