Number of the records: 1  

Sociální distance, interakce, relace a kategorizace: alternativní teoretické perspektivy studia sociální stratifikace

  1. 1.
    0323217 - SOÚ 2009 RIV CZ cze B - Monography
    Šafr, Jiří (ed.) - Šanderová, J. - Vojtíšková, Kateřina - Kolářová, Marta - Šmídová, O.
    Sociální distance, interakce, relace a kategorizace: alternativní teoretické perspektivy studia sociální stratifikace.
    [Social distance, interaction, relations and categorization: alternative theoretical perspectives of studying social stratification.]
    Praha: Sociologický ústav AV ČR, v.v.i, 2008. 145 s. ISBN 978-80-7330-146-0
    R&D Projects: GA AV ČR(CZ) KJB700280603
    Institutional research plan: CEZ:AV0Z70280505
    Keywords : social stratification * social distance * social categorization
    Subject RIV: AO - Sociology, Demography

    Monografie uvádí přehled teoretických východisek studia sociokulturních a symbolických nerovností. Sleduje relační aspekt nerovností a jejich kulturní dimenzi (sociální identita, symbolické umisťování, kulturní praxe). V prismatu „kulturalistického přístupu“ nerovnosti vznikají v relacích mezi lidmi. Společné „alternativním“ přístupům je porozumění konkrétním vztahům a vzniku relací ve vzájemných interakcích mezi lidmi: komunikaci a asociaci v přátelských a partnerských vazbách (sociální sítě).

    The monograph presents review of theoretical frameworks of studying of sociocultural and symbolical inequalities. It pursues relational aspect of inequalities and their cultural dimension (social identity, symbolical placement, cultural praxis). According culturalistic approach inequalities arise in relations among people. Alternative approaches have in common comprehension of particular relations and their spring in interactions: communication and association in mutual ties (social networks).
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0171246

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.