Number of the records: 1  

Jak je důležité míti filipa

  1. 1.
    0317332 - FLÚ 2009 RIV CZ cze C - Conference Paper (international conference)
    Chvatík, Ivan
    Jak je důležité míti filipa.
    [Who is Afraid of Being Smart?]
    Platónův dialog Charmidés. Praha: OIKOYMENH, 2008 - (Havlíček, A.), s. 61-66. ISBN 978-80-7298-258-5.
    [4. platónské symposium na téma Platónův dialog Charmidés. Praha (CZ), 11.11.2004-12.11.2004]
    Institutional research plan: CEZ:AV0Z90090514
    Keywords : Sophists * Wits * Fronesis * Arete * The Good
    Subject RIV: AA - Philosophy ; Religion

    Přednáška chce předvést, že přestože je dialog Charmides formálně aporetický, daří se Platónovi hledanou rozumnost, fronésis, mezi řádky zachytit. Nejde to však pomocí definice, protože rozumnost není žádná věc, ani obsahové vědění. Zdá se, že je to sebevztah, který umí rozvrhovat jednání v nepředvídatelné situaci, umí posoudit, zda něco bylo uděláno dobře či špatně, umí posoudit, co člověk ví a neví, a je tedy lidskou schopností, která teprve jakékoli vědění umožňuje a bez které člověk nemůže dobře jednat a být šťasten. V tomto smyslu souvisí rozumnost, o kterou v dialogu jde, velmi těsně s platónsky pojatým dobrem a má co dělat s platónsky pojatou lidskou "nesmrtelností".

    Although the dialogue is formally aporetical, this paper argues that Plato succeeded in grapsing – between the lines – the phronesis Charmides is looking for. However, this is not possible by means of a definition, since phronesis is neither a thing nor substantial knowledge. It seems to be a sort of self-reference, an ability to project one’s acting in unpredictable situations, to judge if something was done well or wrong, to consider what one knows and what not. Hence phronesis is the ability which precedes and makes any knowledge possible and without which nobody can act well and be happy. In this sense the phronesis of this dialogue is closely connected with the Platonic concept of the good and has much in common with the Platonic concept of human "immortality".
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0167005

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.