Number of the records: 1  

Proč jít k Euthydémovi do učení?

  1. 1.
    0317319 - FLÚ 2009 RIV CZ cze C - Conference Paper (international conference)
    Chvatík, Ivan
    Proč jít k Euthydémovi do učení?
    [Why to Go to Study with Euthydemus?]
    Platónův dialog Euthydémos. Praha: OIKOYMENH, 2008, s. 7-15. ISBN 978-80-7298-295-0.
    [5. platónské symposium na téma Platónův dialog Euthydémos. Praha (CZ), 10.11.2006-11.11.2006]
    Institutional research plan: CEZ:AV0Z90090514
    Keywords : Sophists * Wits * Fronesis * Arete * The Good
    Subject RIV: AA - Philosophy ; Religion

    Autor chce ukázat, že cílem Platónova dialogu Euthydémos není zesměšnit sofistický způsob disputace, nýbrž upozornit na problémy, na něž vážná filosofická dialektika naráží v samém jádru řeči, zvláště pokud jde o zasvěcování druhých do této nejvyšší z lidských aktivit. Zdá se, že dialog vylučuje možnost, že by bylo možno vyučovat filosofii jako nejvyšší lidskou dovednost a cestu k blaženosti, a osvětluje paradoxní charakter této dovednosti. Tato zvláštní dovednost, kterou je lidská rozumnost (fronésis), je ledem vrozená. Nelze se jí vnějškově naučit, lze ji jen kultivovat. V závěru textu se autor ptá, zda by nebylo možno identifikovat Platónův pojem fronésis s jeho ideou Dobra.

    The paper attempts to show that the purpose of the Euthydemus is not to ridicule the sophist’s art of disputation, but rather to point out the problems which serious philosophical dialectics encounters in the very essence of language, especially as concerns initiating others into this highest of all human activities. As the author sees it, the dialogue denies the possibility of teaching philosophy as the supreme human virtue and way to bliss, while explaining the paradoxical characteristics of such a virtue. This special virtue, i.e. human rationality (phronesis), is inherent in human beings; one cannot learn it extrinsically, but merely cultivate it as such. The author finally suggests further consideration of whether Plato’s concept of phronesis can be identified with his idea of the Good.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0166996

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.