Number of the records: 1
Modelling accidental releases of dangerous gases into the lower troposphere from mobile sources
- 1.0314672 - ÚFCH JH 2009 RIV GB eng J - Journal Article
Bernatík, A. - Zimmermann, W. - Pitt, M. - Střižík, M. - Nevrlý, J. - Zelinger, Zdeněk
Modelling accidental releases of dangerous gases into the lower troposphere from mobile sources.
[Modelování úniku nebezpečných plynů do dolní troposféry z mobilních zdrojů při haváriích.]
Process Safety and Environmental Protection. Roč. 86, B3 (2008), s. 198-207. ISSN 0957-5820. E-ISSN 1744-3598
R&D Projects: GA MŠMT OC 111
Grant - others:GA MŠk OC 186
Institutional research plan: CEZ:AV0Z40400503
Keywords : major accidents * transportation of dangerous * substances modelling of release and dispersion
Subject RIV: CF - Physical ; Theoretical Chemistry
Impact factor: 0.400, year: 2008
The article reports the results of different methods of modelling releases and dispersion of dangerous gases or vapours in cases of major accidents from road and rail transportation in urban zones. Transport accidents of dangerous substances are increasingly frequent and can cause serious injuries in densely inhabited areas or pollution of the environment. For quantitative risk assessment and mitigation planning, consequence modelling is necessary. The modelling of dangerous substance dispersion by standard methods does not fully represent the behaviour of toxic or flammable clouds in obstructed areas such as street canyons. Therefore the predictions from common software packages as ALOHA, EFFECTS, TerEx should be augmented with computational fluid dynamics (CFD) models or physical modelling in aerodynamic tunnels, and further studies are planned to do this.
Příspěvek přináší výsledky aplikace rozdílných metod matematického modelování při studiu úniků a rozptylu nebezpečných plynů nebo par v důsledku závažných havárií při silniční a železniční přepravě těchto látek v městské zástavbě. Přepravní havárie nebezpečných látek jsou stále častější a mohou způsobit vážná poranění v hustě obydlených oblastech, či znečištění životního prostředí. Modelování následků havárií je přitom nezbytné pro kvantitativní odhad rizik a plánování snížení dopadů následků havárií. Modelování rozptylu nebezpečných látek standardními metodami dostatečně nepostihuje chování toxických nebo hořlavých mračen v zastavěných oblastech jako jsou kaňony ulic. Z tohoto důvodu by měly být předpovědi založené na řešení úlohy pomocí běžných softwarových aplikací takových, jako je ALOHA, EFFECTS, TerEx, doplněny modely počítačové fluidní dynamiky (CFD) nebo fyzikálním modelováním ve větrných tunelech. Další studie jsou proto plánovány.
Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0165106
Number of the records: 1