Number of the records: 1  

Velocity, attenuation, and quality factor in anisotropic viscoelastic media: A perturbation approach

  1. 1.
    0310834 - GFÚ 2009 RIV US eng J - Journal Article
    Vavryčuk, Václav
    Velocity, attenuation, and quality factor in anisotropic viscoelastic media: A perturbation approach.
    [Rychlost, útlum a faktor kvality v anizotropních viskoelastických prostředích: přístup pomocí poruchové teorie.]
    Geophysics. Roč. 73, č. 5 (2008), D63-D73. ISSN 0016-8033. E-ISSN 1942-2156
    R&D Projects: GA ČR GA205/05/2182; GA AV ČR IAA300120801
    Grant - others:EC(XE) MTKI-CT-2004-517242
    Institutional research plan: CEZ:AV0Z30120515
    Keywords : wave propagation * anisotropic viscoelastic media * Q-factor
    Subject RIV: DC - Siesmology, Volcanology, Earth Structure
    Impact factor: 1.349, year: 2008 ; AIS: 0.475, rok: 2008
    DOI: https://doi.org/10.1190/1.2921778

    Velocity, attenuation, and the quality Q- factor of waves propagating in homogeneous media of arbitrary anisotropy and attenuation strength are calculated in high-frequency asymptotics using a stationary slowness vector, the vector evaluated at the stationary point of the slowness surface. This vector is generally complex-valued and inhomogeneous, meaning that the real and imaginary parts of the vector have different directions.

    Rychlost, útlum a faktor kvality vln šířících se v homogenních prostředích s obecnou anizotropií a s libovolně silným útlumem jsou počítány pomocí vysokofrekvenčního přiblížení s využitím stacionárního vektoru pomalosti. Stacionární vektor pomalosti je vektor určený stacionárním bodem na ploše pomalosti. Tento vektor je obecně komplexní a nehomogenní, což znamená, že reálná a imaginární část vektoru mají rozdílný směr. Stacionární vektor je počítán pomocí poruchové teorie. Porucha stacionárního vektoru se určuje řešením tří lineárních rovnic. Numerické modelování ukazuje, že poruchový přístup je vysoce přesný.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0162590
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.