Number of the records: 1  

Odolnost potrubní oceli L485MB vůči korozně-únavovému poškozování

  1. 1.
    0307922 - ÚTAM 2011 RIV CZ cze A - Abstract
    Gajdoš, Lubomír - Šperl, Martin
    Odolnost potrubní oceli L485MB vůči korozně-únavovému poškozování.
    [Resistance of L485MB Pipe Steel to Corrosion Fatigue Damage.]
    Bezpečnost a spolehlivost plynovodů. Praha: ČPS, 2008 - (Horálek, V.). s. 1-13. ISBN N.
    [Kolokvium Bezpečnosti a spolehlivosti plynovodů /17./. 12.05.2008-13.05.2008, Praha]
    R&D Projects: GA AV ČR(CZ) IAA200710604
    Institutional research plan: CEZ:AV0Z20710524
    Keywords : fatigue * corrosion * steel
    Subject RIV: JL - Materials Fatigue, Friction Mechanics

    Základní namáhání stěny plynovodu je vyvoláno vnitřním přetlakem plynu, který není během provozu plynovodu konstantní, ale kolísá podle odběru plynu v průběhu dne. Odchylky od kruhovosti, lokální změny tloušťky stěny, geometrické nedokonalosti ve svarových spojích, dále místní zatížení v terénu, které vzniká při přejezdu těžkých vozidel, i dilatační namáhání vyvolaná deformacemi terénu vedou ke zvýšení základního napětí, a tím i ke zvýšení střídavé složky napětí ve stěně potrubí. Pokud je okolní půda znečištěná, může docházet k chemickému působení agresivních složek půdy na čistý kov a ke kumulaci poškození v podmínkách korozní únavy. Příspěvek se zabývá experimentálním výzkumem únavové odolnosti oceli L485MB v kyselém korozním roztoku a jejím snížením ve srovnání s únavovou odolností na vzduchu.

    The basic stress on pipeline walls is caused by internal gas pressure, which is not constant in the course of operation but varies depending on diurnal gas demand. Deviations from roundness, local changes in wall thickness, imperfect geometry of welded joints, local loads in the field when heavy vehicles drive over the line, and also dilatory stress caused by deformations in the terrain result in the basic stress increasing, and in turn an increase in the alternating component of tension in the pipe wall. If the surrounding soil is contaminated the aggressive compounds contained in soil may have a chemical effect on pure metal and damage may cumulate under the conditions of corrosion fatigue. The paper describes experimental research into L485MB steel’s fatigue resistance in an acid corrosion solution and its decrease in comparison with fatigue resistance in air.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0160549

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.