Number of the records: 1  

Ars longa. Sborník k nedožitým sedmdesátinám Josefa Krásy

  1. 1.
    0169105 - UDU-I 20033084 RIV CZ cze M - Monography Chapter
    Lahoda, Vojtěch
    Ani barbar ani mistr: Emil Filla a skytské umění.
    [Neither a Barbarian, Nor a Master: Emil Filla and Scythian Art.]
    Ars longa. Sborník k nedožitým sedmdesátinám Josefa Krásy. Praha: Artefactum, 2003 - (Bukovinská, B.; Konečný, L.), s. 243-258. ISBN 80-903230-6-5
    R&D Projects: GA AV ČR IBS8033101
    Institutional research plan: CEZ:AV0Z8033913
    Keywords : Scythians * expressionism * chinese art
    Subject RIV: AL - Art, Architecture, Cultural Heritage

    Studie se zabývá vztahem malíře Emila Filly (1885 - 1953) k tzv. stepnímu umění národů Střední Asie, a zejména ke Skytskému umění. Motivy, ovlivněné skytským uměním a zvěrným stylem, se objevují i ve Fillově malířské tvorbě v cyklu Boje a zápasy (1936 - 1939). Filla čerpal např. z publikací Seminaria Kondakoviana v Praze (M. I. Rostovtzeff). Skytské umění bylo v očích řady dobových vykladačů v podřadném postavení k čínskému umění, bylo chápáno jako umění barbarštější, zatímco čínské jako mistrovštější. V dobovém hodnocení Fillovy kubistické tvorby vůči Pablo Picassovi vystupoval Picasso v roli mistra a Filla v roli pokud ne "mechanického" epigona, tedy svého druhu barbara. Diskurz skytské umění - čínské umění je tak zástupným diskurzem o vztahu "vyšší" a "nižší" kultury (německé a české, ale i francouzské a české).

    The study deals with the relationship of the painter Emil Filla (1885 - 1953) to the so-called steppe art of Central Asian nations, and above all to Scythian art. Motifs influenced by Scythian art and the animal style appear in Filla's paintings in the Fights and Encounters cycle (1936 - 1939). Filla was drawing for instance on books by Seminarium Kondakovianum in Prague (M. I. Rostovtzeff). In the eyes of many contemporary analysts, Scythian art was inferior to Chinese art; it was understood as a more Barbarian art, while Chinese art was perceived as more masterful. In a contemporary assessment of Filla's cubistic work against Pablo Picasso, the latter played the role of the master while Filla played the role of a Barbarian, if not of a "mechanic" epigon. Hence, the discourse of "Scythian art - Chinese art" is a displacement discourse for the relationship between "superior" and "inferior" cultures (German and Czech, but also French and Czech).
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0066203


     
     

Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.