Number of the records: 1  

Does neutrality rule the world of asexuals and polyploids? The need for appropriate null hypotheses to distinguish between the effects of selection and drift

  1. 1.
    0094671 - ÚŽFG 2008 RIV HR eng C - Conference Paper (international conference)
    Janko, Karel - Drozd, P. - Pannell, J. - Eisner, Jan - Flégr, J.
    Does neutrality rule the world of asexuals and polyploids? The need for appropriate null hypotheses to distinguish between the effects of selection and drift.
    [Vládne ve světě asexuálních organismů neutralita? Potřeba správných nulových hypotéz k testování selekce a driftu.]
    Book of Abstracts from XII. European Congress of Ichthyology. Zagreb: Tipomat, 2007, s. 187-188.
    [European Congress of Ichthyology /12./. Cavtat (Dubrovnik) (HR), 09.09.2007-13.09.2007]
    R&D Projects: GA ČR GP206/05/P586; GA ČR GA206/06/1763
    Institutional research plan: CEZ:AV0Z50450515; CEZ:AV0Z10190503
    Keywords : asexuals
    Subject RIV: EG - Zoology

    We show that current tests of mechanisms explaining the long-term disadvantages of asexuality, which are based on phylogenetic information, lack testing against proper Null Hypothesis. Furthermore, phylogenetic patterns typically observed in asexual complexes may also result from neutral process without assumption of time-dependent fitness decay of clonal lineages. As such, data published so far do not tell us anything about the role of selection in maintaining the sex in nature.

    Ukázali jsme, že dosavadní testy hypotéz o dlouhodobé nevýhodnosti asexuality, které byly založeny na fylogenetických datech, nepoužívají správnou nulovou hypotézu. Navíc jsme dokázali, že struktura fylogenetických vztahů běžně pozorovaná v asexuálních komplexech může vziknout i neutrálním procesem bez postupného snižování zdatnosti starých klonálních linií. Dosavadní data nám tedy nevypovídají nic o roli selekce v zachování sexuálního rozmnožování.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0154423

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.