Number of the records: 1
Akustická emise cyklicky zatěžovaných leteckých konstrukcí
- 1.0091206 - ÚT 2008 RIV CZ cze J - Journal Article
Blaháček, Michal - Skála, J.
Akustická emise cyklicky zatěžovaných leteckých konstrukcí.
[Acoustic emission of cyclical loaded aircraft structures.]
NDT Welding Bulletin. Roč. 17, č. 3 (2007), C-3. ISSN 1213-3825.
[DEFEKTOSKOPIE 2007 /37./. Praha, 07.11.2007-09.11.2007]
R&D Projects: GA ČR GA101/07/1518; GA MPO FT-TA/026
Institutional research plan: CEZ:AV0Z20760514
Keywords : acoustic emission * aircraft structure
Subject RIV: BI - Acoustics
Značné riziko pro bezpečnost současného letectví představuje únavové poškození leteckých konstrukcí. Obvykle se tento problém řeší preventivní výměnou kritických dílů, bez ohledu na jejich skutečný stav. To je ovšem dosti nákladný a neefektivní postup. Velkým přínosem by proto byla diagnostická metoda, která by dokázala detekovat prvotní změny v konstrukci vedoucí později k vytvoření trhliny (měnit součást až když je trhlina jasně patrná může být pozdě). Akustická emise je metoda nedestruktivního zkoušení, která by mohla takové informace poskytnout. Ve VZLÚ byla provedena série cyklických únavových zkoušek leteckých součástí, při nichž byla měřena emisní aktivita vzorku. Po určitém počtu zatěžovacích cyklů byl testovaný vzorek prozkoumán širokým spektrem diagnostických postupů (ultrazvuk, vířivé proudy, optické metody, nelineární ultrazvukové metody, atd.) a výsledky byly konfrontovány s měřením AE.
Aircraft structures fatigue failure is considerable risk of today´s aviation safety. The problem is usually solved by critical parts preventive replacement, regardless of parts real state. It is very expensive and uneconomical solution. NDT method capable to find the changes in the part, that are indication of crack creation and growth, would be very useful and money saving.Acoustic emission (AE) is a NDT procedure that is candidate for the method. In the Aeronautical Research and Test Institute (VZLÚ) set of cyclical fatigue tests was done. During the test, loaded sample AE activity was monitored, during the loading sequence pauses, the sample state was checked using NDT methods such us ultrasound, eddy current, optical methods, non-linear ultrasound, etc. Presented paper attends to desription and analysis of AE measurement on cyclical loaded aircraft structure.
Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0151854
Number of the records: 1