Number of the records: 1  

Neinvazivní analytické metody při průzkumu obrazů vídeňské školy konce 18. a v 19. století

  1. 1.
    0053316 - ÚACH 2007 RIV CZ cze K - Conference Paper (Czech conference)
    Hradil, David - Fogaš, I. - Miliani, C. - Daffara, C.
    Neinvazivní analytické metody při průzkumu obrazů vídeňské školy konce 18. a v 19. století.
    [Study of late 18-19th century paintings of "Vienese school" by non-invasive analytical methods.]
    Technologia artis 2006. Praha: Akademická laboratoř materiálového průzkumu malířských děl, 2006, s. 20-28. ISSN 1211-3018.
    [Nové metody a témata v analýze malířských výtvarných děl. Praha (CZ), 07.11.2006]
    R&D Projects: GA ČR GA203/04/2091
    Institutional research plan: CEZ:AV0Z40320502
    Keywords : Vienese school * J.B. Lampi * non-invasive analytical methods
    Subject RIV: CA - Inorganic Chemistry

    Obrazy dvou autorů – Johanna Baptisty Lampiho staršího a mladšího, byly analyzovány neinvazivními a mikroanalytickými metodami. Nejdůležitější rozdíly ve složení pigmentů byly zjištěny metodou mobilní RTG fluorescence. Současný výskyt Sb a Sn indikoval použití nezvyklé směsné Pb-Sb-Sn žluti. Tento netypický pigment, jehož struktura byla následně popsána práškovou RTG mikrodifrakcí, byl nakonec jediným spolehlivým materiálovým parametrem k rozlišení autorství obrazů. Byl znakem autorské preference při výběru pigmentů.

    Paintings of two authors of the Vienna school, Johann Baptist Lampi elder and Johann Baptist Lampi younger, have been analysed by combination of non-invasive and microanalytical methods. The most important dissimilarities in pallets of pigments were indicated by mobile XRF. Simultaneous presence of Sb and Sn indicated the use of unusual lead-tin-antimony yellow. This unusual pigment, structure of which was subsequently described by X-ray microdiffraction, was finally the only feature distinguishing the paintings. We concluded that it could be a sign of author’s preference.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0141624

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.