Number of the records: 1  

Analýza komplexních pohonových soustav

  1. 1.
    0043540 - ÚT 2007 RIV CZ cze M - Monography Chapter
    Hortel, Milan - Škuderová, Alena
    K problematice rázových jevů v planetových převodových soustavách s čelním ozubením.
    [To problem of impact effects in planetary gearing systems with spur gears.]
    Analýza komplexních pohonových soustav. Brno: Vysoké učení technické, 2006 - (Kratochvíl, C.; Pulkrábek, J.; Půst, L.; Hortel, M.), s. 61-70. ISBN 80-214-3206-3
    R&D Projects: GA ČR(CZ) GA101/06/0063
    Institutional research plan: CEZ:AV0Z20760514
    Keywords : nonlinear dynamics * parametric vibration * impacts in gear mesh * linear and nonlinear damping
    Subject RIV: BI - Acoustics

    Převodové soustavy s děleným tokem výkonu jsou často aplikovány pro redukci vysokých otáček spalovacích turbín v leteckých turbovrtulových motorech. Tyto tzv. pseudoplanetové reduktory umožňují mj. minimalizaci hmotností a rozměrů celých pohonových jednotek. Jejich konstrukce musí být založena na dokonalé znalosti dynamických jevů v těchto lehkých a silně nelineárních parametrických soustavách. Jedním z nebezpečných jevů vnitřní dynamiky těchto soustav jsou rázové jevy způsobené existencí zubové vůle v záběru ozubení. Příspěvek se zabývá simulační analýzou dynamických vlastností rázových jevů v závislosti na tlumení zvláštního případu matematicko-fyzikálního modelu soustavy s děleným tokem výkonu.

    The gear systems with the split power flow are often applied for the reduction of high revolutions of the internal combustion turbines in airplane turbo-propelled engines. Those so-called pseudoplanetary gearings make possible among other things the dimension and mass minimization of whole power unit construction. Their designing needs to be based on the perfect knowledge of dynamic phenomena in these light weekly and strongly nonlinear parametric systems. One in the notable dangerous effects of the internal dynamic of such systems are impact effects due to tooth backlash existence in gear mesh. The contribution consequently deals with the simulation analysis of dynamic properties of impact effects in damping dependence for the special case of the mathematical physical model of the system with split power flow.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0136505

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.