Number of the records: 1  

Flow mechanisms in creep of a short-fibre AZ91 alloy-based composite

  1. 1.
    0024700 - ÚFM 2006 RIV SK eng J - Journal Article
    Pahutová, Marie - Sklenička, Václav - Kuchařová, Květa - Svoboda, Milan - Langdon, T. G.
    Flow mechanisms in creep of a short-fibre AZ91 alloy-based composite.
    [Deformační mechanismy při creepu kompozitní slitiny AZ91 zpevněné krátkými vlákny.]
    Kovové materiály. 43 2005, č. 1 (2005), s. 34-44. ISSN 0023-432X. E-ISSN 1338-4252
    R&D Projects: GA ČR(CZ) GA106/03/0901
    Institutional research plan: CEZ:AV0Z20410507
    Keywords : AZ91 magnesium alloy * metal matrix composite * short fibre reinforcement
    Subject RIV: JG - Metallurgy
    Impact factor: 0.973, year: 2005

    A comparison between the creep characteristics of an AZ91 magnesium alloy reinforced with 20 vol.% Al2O3 short fibres and an unreinforced AZ91 matrix alloy shows that the creep resistance of the reinforced material is considerably improved compared to the matrix alloy. It is suggested that the creep strengthening in the composite arises mainly from the existence of a threshold stress and the load transfer effect. The values of the threshold stress in the creep of the composite at temperatures in the range from 373 to 673 K were estimated using standard methods. It is proposed that the threshold stress arises from an attractive interaction between mobile dislocations and Mg17(Al, Zn)12 precipitates.

    Porovnání creepových charakteristik hořčíkové slitiny AZ91 zpevněné 20 obj. % Al2O3 s matriční slitinou AZ91 ukazuje zvýšenou creepovou odolnost zpevněné slitiny. Předpokládá se, že vyšší creepová odolnost kompozitu je výsledkem existence prahového napětí a účinku přenosu zatížení. Hodnota prahového napětí při creepu kompozitu v teplotní oblasti 373 – 673 K byla určena standardními metodami. Prahové napětí vzniká z interakce mezi pohyblivými dislokacemi a precipitáty Mg17(Al,Zn)12.
    Permanent Link: http://hdl.handle.net/11104/0003181

     
     
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.