Opera Historica 2021, 22(2):237-255 | DOI: 10.32725/oph.2021.024495
První církevní koncepty pobělohorské rekatolizace v Čechách a na Moravě (1620–1622). Vize, realizace, komparace
- Akademie věd České republiky, Historický ústav, pobočka Brno, Veveří 97, 602 00 Brno
The first ecclesiastical concepts of post-White Mountain re-Catholicization in Bohemia and Moravia (1620–1622)
The Battle of White Mountain paved the way for extensive changes in the Bohemian Lands, of which re-Catholicization was also an important part. The oldest concepts that defined the priorities of religious transformation were created in the years 1620–1622 for the Kingdom of Bohemia. Their authors were important representatives of the church – Archbishop Jan Lohelius, the papal nuncio Carlo Caraffa, and the Jesuit Wilhelm Lamormaini. The proposals of these officials were based on previous experience of the religious situation in Bohemia and of the plans that had been developed there since the 1580s. However, the actual implementation of individual plans usually encountered limitations arising from the current political situation or the interests of other individuals or groups. Thus only part of them was realized, and only after complex negotiations. In Moravia, which was still significantly threatened in 1621 by the insurgents Gabor Bethlen and Jan Jiří Krnovský, we do not have any similar documents, with the exception of Cardinal Dietrichstein’s proposal. More intensive and systematic steps were therefore taken here with a slight delay compared to Bohemia, and primarily related to the newly baptized.
Keywords: recatholicization; Catholic Church; Carlo Caraffa; Jan Lohelius; Wilhelm Lamormaini; Bohemian Lands; Franz von Dietrichstein
Published: March 26, 2022 Show citation
References
- Thomas KAUFMANN, Dreiβigjährigen Krieg und Westfälischer Frieden. Kirchengeschichtliche Studien zur lutherischen Konfessionskultur, Tübingen 1998
- John W. O'MALLEY, Trent and All That: Renaming Catholicism in the Early Modern Era, Cambridge 2002 Go to original source...
- Olga FEJTOVÁ, "Já pevně věřím a vyznávám...". Rekatolizace na Novém Městě pražském v době pobělohorské, Praha 2012
- Klaus JAITNER (ed.), Die Hauptinstruktionen Gregors XV. für die Nuntien und Gesandten an den europäischen Fürstenhöfen 1621-1623 II, Tübingen 1997
- Olivier CHALINE, Bílá hora, Praha 2013
- Hynek KOLLMANN (ed.), Acta Sacrae Congregationis de Propaganda Fide res gestas Bohemicas illustrantia, Tom. I, Pars I, Pragae 1923
- Guido BRAUN, Imagines imperii. Die Wahrnehmungen des Reiches und der Deutschen durch die römische Kurie im Reformationsjahrhundert (1523-1585), Münster 2014
- Anton GINDELY, Geschichte der Gegenreformation in Böhmen, Leipzig 1894
- Eliška ČÁŇOVÁ, Vývoj správy pražské arcidiecéze v době násilné rekatolizace Čech (1620-1671), Sborník archivních prací 35, 1985, s. 486-560
- Jiří MIKULEC, 31. 7. 1627: Rekatolizace šlechty v Čechách. Čí je země, toho je i náboženství, Praha 2005
- Joseph Godehard MÜLLER (ed.), Carlo Caraffa, vescovo d'Aversa: Relatione dello stato dell'Imperio e della Germania, Archiv für österreichische Geschichte 23, 1860, s. 101-450
- Václav LÍVA, Jan Arnošt Platejs z Platenštejna. Příspěvek k dějinám pobělohorské protireformace, Časopis Matice moravské 54, 1930, s. 15-78, 293-336
- Konstantinus PICHERT, Johannes Lohelius. Sein Leben und seine Tätigkeit im Prämonstratenserorden und als Erzbischof von Prag, Analecta Praemonstratensia 3, 1927, s. 125-140, 264-283, 404-422 Vilém ONDRÁČEK, Bl. Jan Lohel, Olomouc 1938
- Jaroslav KADLEC, Reformní působení strahovského opata Jana Lohelia v premonstrátských klášterech ve Slezsku a Polsku, Bibliotheca Strahoviensis 4-5, 2001, s. 91-104
- Jiří MIKULEC, Der Prager Erzbischof Johann Lohelius in den Wirren des politischen und religiösen Wandels, in: Václav Bůžek (ed.), Der Böhmische Ständeaufstand 1618-1620. Akteure, Gegner und Verbündete, Stuttgart 2021, s. 347-365.
- Alessandro CATALANO, Zápas o svědomí. Kardinál Arnošt Vojtěch z Harrachu (1598-1667) a protireformace v Čechách, Praha 2008
- Thomas WINKELBAUER, Grundherrschaft, Sozialdisziplinierung und Konfessionalisierung in Böhmen, Mähren und Österreich unter der Enns im 16. und 17. Jahrhundert, in: Joachim Bahlcke - Arno Strohmeyer (edd.), Konfessionalisierung in Ostmitteleuropa. Wirkungen des religiösen Wandels im 16. und 17. Jahrhundert in Staat, Gesellschaft und Kultur, Stuttgart 1999, s. 315-326.
- Ondřej JAKUBEC, Kulturní prostředí a mecenát olomouckých biskupů potridentské doby, Olomouc 2003
- Josef HRDLIČKA, Schwierige Anfänge. Die Jesuiten in Böhmisch Krumau, Komotau und Neuhaus vor 1618, in: Jiří M. Havlík - Jarmila Hlaváčková - Karl Kollermann (edd.), Orden und Stadt, Orden und ihre Wohltäter, Praha-St. Pölten 2019 (= Monastica Historia 4), s. 25-52
- Hanuš OPOČENSKÝ, Protireformace v Čechách po bitvě na Bílé hoře, Praha 1914
- Zdeněk KRISTEN (ed.), Epistulae et acta Johannis Stephani Ferrerii 1604-1607, Pragae 1944 ČERNUŠÁK - Pavel MAREK, Gesandte und Klienten. Päpstliche und spanische Diplomaten im Umfeld von Kaiser Rudolf II., Berlin-Boston 2020
- Tomáš ČERNUŠÁK a kol., Papežství a české země v tisíciletých dějinách, Praha 2017
- Karel STLOUKAL, Počátky nunciatury v Praze. Bonhomini v Čechách v letech 1581-1584, Český časopis historický 34, 1928, s. 1-24, 237-279
- Augustin THEINER, Annales ecclesiastici quos post Caesarem S. R. E. Card. Baronium, Ororicum Raynaldum ac Jacobum Laderchium, presbyteros Congregationis Oratorii de Urbe ab an. MDLXXII ad nostra usque tempora continuat, tomus III, Romae 1856
- Tomáš ČERNUŠÁK, Nunciatura u císařského dvora v prvních letech vlády Rudolfa II. a české země, Český časopis historický 111, 2013, s. 728-742
- Ignaz Philipp DENGEL (ed.), Nuntius Biglia 1566 (Juni) - 1569 (Dezember), Commendone als Legat bei Kaiser Maximilian II. 1568 (Oktober) - 1569 (Jänner), Wien 1939 (= Nuntiaturberichte aus Deutschland, II. Abt., 6. Band)
- Daniela NERI (ed.), Nuntiatur Giovanni Dolfins (1576-1577), Tübingen 1997 (= Nuntiatuberichte aus Deutschland, III. Abt., 8. Band)
- Patrizio FORESTA, "Wie ein Apostel Deutschland". Apostolat, Obrigkeit und jesuitisches Selbstverständnis am Beispiel des Petrus Canisius (1543-1570), Göttingen 2016 Go to original source...
- Ivana ČORNEJOVÁ, Tovaryšstvo Ježíšovo. Jezuité v Čechách, Praha 1995
- Francesco GUI, I gesuiti e la rivoluzione boema. Alle origini della guerra dei trent'anni, Milano 1989
- Robert BIRELEY, Religion and Politics in the Age of Counterreformation. Emperor Ferdinand II., William Lamormaini, S. J., and the Formation of Imperial Policy, Chapel Hill 1981
- Anton PIEPER, Die Relationen des Nuntius Carafa über die Zeit seiner Wiener Nuntiatur (1621-1628), Historisches Jahrbuch 2, 1881, s. 388-415
- Václav LÍVA, Studie o Praze pobělohorské. II. Rekatolisace, Praha 1933
- Christian D'ELVERT, Die Bestrafung der böhmischen Rebellion insbesondere die Correspondenz Ferdinand II. mit dem Fürsten Liechtenstein, Brünn 1868
- Josef PETRÁŇ, Staroměstská exekuce, Praha 1996
- Stefanie FREYER - Siegried WESTPHAL (edd.), Wissen und Strategien frühneuzeitlicher Diplomatie, Berlin - Boston 2020
- Karel TIEFTRUNK (ed.), Pavla Skály ze Zhoře Historie česká od r. 1602 do r. 1623, sv. 5, Praha 1870
- Nicolas RICHARD, Vídeňská teologická Consulta z ledna 1622. Studie o zrušení přijímání podobojí laiků, vyhnání luteránských predikantů z Prahy a katolické reformě, Folia Historica Bohemica 30, č. 2, 2015, s. 279-339
- Ivana ČORNEJOVÁ, Správní a institucionální vývoj pražské univerzity. Vztah univerzity k panovníkovi, státním a zemským orgánům, in: František Kavka - Josef Petráň (ed.), Dějiny Univerzity Karlovy II. (1622-1802), Praha 1995, s. 23-68
- Alois KROESS, Geschichte der böhmischen Provinz der Gesellschaft Jesu II/1, Wien 1927
- Josef METZLER (ed.), Sacrae Congregationis de Propaganda Fide memoria rerum, sv. I-III, Roma 1971-1976.
- Jan TENORA, Dobré zdání rad císařských pro Čechy a Moravu po bitvě Bělohorské, Hlídka 27, 1910, s. 17-22, 96-104, 183-188
- Christian D'ELVERT, Beiträge zur Geschichte der böhmischen Länder, insbesondere Mährens, im siebzehnten Jahrhunderte III, Brünn 1875
- Jan NAVRÁTIL (ed.), Kapitoly z dějin olomoucké university 1573-1973, Olomouc 1973
- Alois KROESS, Geschichte der böhmischen Provinz der Gesellschaft Jesu I, Wien 1910
- Miloš KOUŘIL, Počátky jesuitské koleje v Olomouci, in: Petronilla Cemus - Richard Cemus (edd.), Bohemia Jesuitica 1556-2006, Praha 2010, s. 329-337
- Jan Al SAHEB, Územní vývoj přímé majetkové držby olomouckých biskupů v letech 1553-1619, Sborník archivních prací 62, 2012, s. 3-40
- Tomáš KNOZ, Pobělohorské konfiskace: moravský průběh, středoevropské souvislosti, obecné aspekty, Brno 2006
- František KAMENÍČEK, Zemské sněmy a sjezdy moravské III, Brno 1905
- Dalibor JANIŠ, Konfesijní poměry na Moravě a úloha olomouckého biskupství, in: Jiří Mikulec a kol., Církev a společnost raného novověku v Čechách a na Moravě, Praha 2013, s. 309-360
- František MATĚJEK, Morava za třicetileté války, Praha 1992
- Radek FUKALA, Jan Jiří Krnovský. Stavovské povstání a zápas s Habsburky, České Budějovice 2005
- Tomáš PARMA, Sociálně právní aspekty života katolické církve na Moravě v 16. a 17. století, Olomouc 2019 (Disertační práce)
- František SNOPEK, Akta kardinála Ditrichštejna z let 1619-1635, Brno 1915
- Christian d'ELVERT, Beiträge zur Geschichte der Rebellion, Reformation, des dreißigjährigen Krieges und der Neugestaltung Mährens im siebzehnten Jahrhunderte, Brünn 1867
- František HRUBÝ, Moravská korespondence a akta z let 1620-1636 I. (1620-1624), Brno 1934
- Olga FEJTOVÁ, Rekatolizace v městech pražských v době pobělohorské - úspěch, nebo fiasko? Příspěvek k důsledkům pobělohorské rekatolizace na Novém městě pražském, in: Olga Fejtová - Václav Ledvinka - Jiří Pešek - Vít Vlnas (edd.), Barokní Praha - Barokní Čechie 1620-1740. Sborník příspěvků z vědecké konference o fenoménu baroka v Čechách, Praha 2004, s. 457-471
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.