Academia.eduAcademia.edu
Fontes Musicae Bohemiae 1 Antonín Reichenauer Concerto in G per oboe, due violini, viola e basso Partitura a hlasy / Score and parts Kritická edice / Critical Edition K vydání připravil / Edited by Lukáš M. Vytlačil T O G G A FMB 1 2 0 1 6 Publikace vznikla díky laskavé podpoře těchto institucí: • Nadace Český hudební fond • Die Sächsische Landesbibliothek – Staats- und Universitätsbibliothek Dresden (SLUB) – zvláštní poděkování Dr. Karlu Wilhelmu Geckovi • Etnologický ústav Akademie věd České republiky, v. v. i. (RVO: 68378076) Publication has been made possible through the support of • The Czech Music Fund • Die Sächsische Landesbibliothek – Staats- und Universitätsbibliothek Dresden (SLUB) – special thanks to Dr. Karl Wilhelm Geck • The Institute of Ethnology of the Czech Academy of Sciences (RVO: 68378076) KATALOGIZACE V KNIZE Reichenauer, Antonín Concerto in G : per oboe, due violini, viola e basso / Antonín Reichenauer; k vydání připravil Lukáš M. Vytlačil = Concerto in G : per oboe, due violini, viola e basso / Antonín Reichenauer; edited by Lukáš M. Vytlačil – 1. vydání – Praha : Togga 2016 – 54 stran (partitura 32 stran + přílohy 22 stran) (Fontes Musicae Bohemiae ; 1) Souběžný český a anglický text. ISBN 978-80-7476-108-9 ISMN 979-0-706565-00-2 788.7.082.4 * 78.034.7 * (0.027) * 78.089.6.087 – Reichenauer, Antonín, 1694–1730 – 1720–1730 – koncerty (hoboj, komorní orchestr) – barokní hudba – kritická vydání – partitura a hlasy – concertos (oboe, chamber orchestra) – baroque music – critical issue – scores and parts 785 – Instrumentální hudba 785 – Instrumental music Recenzoval / Reviewed by prof. PhDr. Stanislav Bohadlo, CSc. Překlad / Translated by PhDr. Michaela Freemanová, PhD. © Lukáš M. Vytlačil, 2016 Translation © Michaela Freemanová, 2016 © Togga, 2016 © Die Sächsische Landesbibliothek – Staats- und Universitätsbibliothek Dresden (faksimile rukopisu), 2016 ISBN 978-80-7476-108-9 ISMN 979-0-706565-00-2 3 Předmluva Hudební skladatel a varhaník Antonín Reichenauer byl jednou z významných postav pražského hudebního života ve 20. letech 18. století. O jeho narození, mladých letech a rodině není nic známo a první písemná zmínka, dokládající již jeho pobyt v Praze, pochází až z 1. ledna 1722. Tehdy totiž byl v kostele Panny Marie pod řetězem na Malé Straně křtěn jeho syn.1 V pražských matrikách dalších kostelů se nalézají také záznamy o křtinách ostatních skladatelových dětí. Reichenauerovo působení je spjato s kapelou hraběte Václava Morzina.2 Morzin byl významným mecenášem a skutečným milovníkem hudby. Na svém dvoře sestavil instrumentální ansámbl, jež patřil k nejlepším v českých zemích té doby. Jak bylo tehdy obvyklé, vedle profesionálních hudebníků zde byli zaměstnáni také poddaní z jeho panství, kteří dobře ovládali hru na hudební nástroje. Hrabě dokonce navázal kontakt s Antoniem Vivaldim, jenž získal titulární post Maestro di Musica in Italia a za pravidelnou mzdu dodával hudbu pro hraběcí kapelu. Dalším významným komponistou v Morzinových službách byl Johann Friedrich Fasch, který v Praze působil v letech 1720–1722. Jako kapelník byl angažován pravděpodobně houslista Melchior Hlava. Reichenauer do kapely hraběte vstoupil možná již v roce 1723, v účtech je uváděn od roku 1724. Jeho plat se pohyboval mezi 110 a 130 zlatými ročně, k tomu však dostával navíc honorovány skladby, zkomponované pro potřeby této kapely.3 Současně byl patrně také varhaníkem v některém z pražských kostelů. Mohlo se jednat zřejmě o kostel sv. Marie Magdalény u malostranských dominikánů, pro což však nejsou k dispozici přímé důkazy. Tuto možnost podporuje skutečnost, že jedna z Reichenauerových mší je připsána sv. Ludvíku Bertrandovi, dominikánskému misionáři, jehož kult nebyl u nás příliš rozšířen,4 stejně jako kontakty hraběte Morzina s tímto klášterem. Duchovní skladby tvořily významnou část Reichenauerovy kompoziční činnosti a nezdá se příliš pravděpodobné, že by všechny byly honorovány Morzinem. Na zkušenosti v chrámové hudbě poukazuje také pozdější působení Antonína Reichenauera v Jindřichově Hradci. Podle některých názorů pracoval též pro kapelu hraběte Františka 1 4 Na tento matriční zápis upozorňuje ve svém lexikonu již Bohumír Dlabač, viz Gottfried Johann Dalabcž: Allgemeines historisches Künstler‑Lexikon für Böhmen, Zweiter Band J-R, Prag 1815, s. 550: „Die Taufmatrikel der Maltheser Pfarrkirche zu Maria unter der Kette in Prag führt ihn als Vater des Sohnes Johann beim Jahre 1722, den 1sten Jänner an.“ 2 Morzinskou kapelou, včetně osobnosti Antonína Reichenauera, se podrobně zabýval Václav Kapsa ve své knize Hudebníci hraběte Morzina, Praha 2010. 3 O účetních údajích dvora ve vztahu ke kapele detailně viz Kapsa: Hudebníci hraběte Morzina, s. 89, a nověji též Kapsa: Account Books, names and Music: Count Wenzel von Morzin’s Virtuosissima Orchestra; in: Early Music XL/4, 2012, s. 605–620. Katalogizační štítek z drážďanského rukopisu. Cataloging label from Dresden manuscript. Na dílo Missa S[an]cti Ludovici Bertrandi (CZ Pnm – XXVIII E 98) jako první upozornil Emilián Trolda. Viz např. Otakar Kamper: František X. Brixy. K dějinám českého baroka hudebního, Praha 1926, s. 80; dále též Alexander Buchner: Hudební sbírka Emiliána Troldy, Praha 1954, s. 91. 4 Josefa Černína, což se však zatím nepodařilo spolehlivě ověřit.5 Jedinou černínskou stopou je tak opět Jindřichův Hradec, neboť na zdejším zámku bylo rodové sídlo Černínů z Chudenic. Jako člen hraběcí kapely byl Antonín Reichenauer honorován ještě v roce 1729 a v Praze pobýval rovněž v únoru 1730, kdy došlo k úmrtí jeho syna Václava. Bezprostředně poté však musel získat nové místo varhaníka ve farním kostele Nanebevzetí Panny Marie v Jindřichově Hradci. V tomto městě zemřel již 17. března téhož roku. Početné Reichenauerovo dílo se těšilo velké oblibě, o čemž svědčí četné zmínky v dobových archivních dokumentech. Sbírka hudebnin kapely hraběte Václava Morzina se bohužel nedochovala, ale opisy řady instrumentálních děl jsou uloženy v zahraničních archivech, především v Drážďanech a Wiesentheidu.6 Doba a okolnosti vzniku Koncertu G dur pro hoboj nejsou známy, ale je velmi pravděpodobné, že byl napsán pro Morzinovu kapelu, kde působil také hobojista Pavel Vančura, jehož Morzin v roce 1720 vyslal na hudební studium do Drážďan. Patrně touto cestou byl navázán kontakt hudbymilovného hraběte se saským dvorem, přes který se opis koncertu dostal do sbírky dvorního orchestru Augusta Silného v Drážďanech. Dílo představuje typ italského koncertu s krajními větami ve formě ritornellu. Pozoruhodná čistota ritornellové formy, v zaalpských zemích nepříliš častá, je určitě výsledkem bezprostředního kontaktu s hudbou Antonia Vivaldiho, kterou měl Reichenauer možnost detailně poznat během působení v hraběcích službách.7 Lukáš M. Vytlačil 5 6 7 O tom blíže Kapsa: Hudebníci hraběte Morzina, s. 124, poznámka č. 328. Katalog instrumentálních skladeb A. Reichenauera sestavil Václav Kapsa (Hudebníci hraběte Morzina, s. 177–192). K formální stránce koncertů pro Morzinovu kapelu viz tamtéž, s. 146–153. Preface The composer and organist Anton (Antonín) Reichenauer played an important role in the musical life of Prague during the 1720s. Nothing is known about his birth, youth and family. The first written document, which concerns his stay in Prague, is dated January 1st, 1722 – the day of the christening of his son in Our Lady under the Chain Church (Maltese Church, Lesser Town).18Christenings of the Reichenauer children are also recorded in birth registers of other Prague churches. Anton Reichenauer had links with Count Wenzel Morzin’s music band.29Morzin was an important supporter of art and a genuine music lover. His court band was one of the best in Bohemia at the time. As was normal, in addition to the professional musicians, musically talented Morzin serfs were also appointed to the band. The Count was in contact with Antonio Vivaldi, his titular Maestro di Musica in Italia, who supplied his band with music, for which he was regularly paid. Another important Morzin composer was Johann Friedrich Fasch, active in Prague between 1720 and 1722; the band Kapellmeister probably was the violinist Melchior Hlawa. Anton Reichenauer joined the Morzin band perhaps already in 1723; beginning in 1724 he is recorded in the accounts. He drew between 110 and 130 gulden a year; he was paid separately for the compositions which he wrote for the band.310 It seems that during this same period Reichenauer was also appointed organist of one of the Prague churches. This could have been the St Mary Magdalene Church of the Lesser Town 1 2 3 This birth record was first registered by Gottfried Johann Dalabcž, in his Allgemeines historisches Künstler‑Lexikon für Böhmen, Zweiter Band J-R, Prag 1815, p. 550: “Die Taufmatrikel der Maltheser Pfarr‑ kirche zu Maria unter der Kette in Prag führt ihn als Vater des Sohnes Johann beim Jahre 1722, den 1sten Jänner an.” The Morzin band, which included Anton Reichenauer, was thoroughly researched by Václav Kapsa in his book Hudebníci hraběte Morzina [The Musicians of Count Morzin], Prague 2010. For the Morzin court accounts concerning the band, see especially Václav Kapsa: Hudebníci hraběte Morzina, p. 89; id.: Account Books, names and Music: Count Wenzel von Morzin’s Virtuosissima Orchestra; in: Early Music XL/4, 2012, pp. 605–620. 5 Dominican monastery. Although this possibility is not directly documented, it is supported by the existence of Reichenauer’s St Louis Bertrand Mass (the community of followers of the Dominican missionary St Louis Bertrand was not widely spread in Bohemia).411In addition Count Morzin had contacts with this monastery. Sacred music played an important role in Reichenauer’s compositional activities; probably not all of it was paid by Morzin. Reichenauer was a skilled sacred music composer and performer, as documented by his later appointment in Jindřichův Hradec (Neuhaus, South Bohemia). According to some reasearches, he was also in touch with Count Franz Joseph Czernin’s band; however, the nature of this connection, requires further research.512The only firm Czernin link here is again Jindřichův Hradec, the family seat of the Czernins of Chudenice (Chudenitz). Anton Reichenauer drew the Morzin band member wages until 1729. He was still in Prague in February 1730, when his son Wenceslas died. Directly after that he must have been appointed organist of the parish Assumption Church in Jindřichův Hradec, where he died soon after, on March 17th of the same year. The great popularity of Reichenauer’s numerous works is documented by copious archive material. It is regretable that Count Wenzel Morzin’s music collection did not survive. Luckily, copies of a number of Reichenauer’s instrumental works were preserved abroad, especially in Dresden and Wiesentheid.613The date and circumstances of the origin of the oboe Concerto in G major are not known. It was most probably composed for the Morzin band, a member of which was also the oboe player Pavel Vančura, who was sent by Count Morzin in 1720 to study music in Dresden. In this way the music-loving Count established contact with the Saxon court. As well, a copy of Reichenauer’s concerto entered the music collection of the orchestra of the court of Augustus the Strong in Dresden. The concerto is written in the Italian style. An example of this can be found in the first and last movements, which are composed in ritornello form. The clear shape of this form, rare in Transalpine Europe, suggests direct contact with Antonio Vivaldi’s music, which Anton Reichenauer was able to study in detail while in the service of Count Morzin.714 4 7 5 6 Missa S[an]cti Ludovici Bertrandi (CZ Pnm – XXVIII E 98) was first mentioned by the music historian Emilián Trolda. See, for example: Otakar Kamper: František X. Brixy. K dějinám českého baroka hudebního [Františe X. Brixy and the Czech Baroque Music History], Prague 1926, p. 80; Alexander Buchner: Hudební sbírka Emiliána Troldy [Music Collection of Emilián Trolda], Prague 1954, p. 91. See: Václav Kapsa, Hudebníci hraběte Morzina, p. 124, footnote 328. The catalogue of Anton Reichenauer’s compositions was compiled by Václav Kapsa (Hudebníci hraběte Morzina, pp. 177–192). Lukáš M. Vytlačil Translated by Michaela Freemanová For the forms of the concertos composed for the Morzin band see ibid., pp. 146–153.