Sociologický časopis / Czech Sociological Review | DOI: 10.13060/csr.2023.034

Mezigenerační přenos kulturního kapitálu: sociální determinanty velikosti domácí knihovny

Petra Raudenská ORCID...
Sociologický ústav AV ČR, v. v. i., Praha

This study focused on the social determinants of the objectified state of cultural capital in adulthood. It examined whether intergenerational transmission is still the dominant determinant of the size of a person’s home library in post-communist Czech society. We applied structural equation modelling to data (N = 1958) from the Czech Household Panel Survey (CHPS) and found that while the size of a person’s home library was significantly affected by the size of the parents’ library, the parents’ educational attainment had only an indirect effect that was manifested through the respondent’s education and reading preferences. Despite the dominant intergenerational transmission mechanism, the results also showed that individual characteristics such as education, age, and reading preferences had a significant effect on the objectified state of cultural capital in adulthood, even after controlling for family background. Regarding partner effect, women’s characteristics had stronger effects on home library size than men’s characteristics. The results therefore suggest that the objectified state of cultural capital in adulthood is shaped/determined by the combined mechanisms/factors of socialisation and active individual cultivation.

Klíčová slova: cultural capital, home library size, intergenerational transmission, reading preferences, partner effect, gender

Vloženo: 8. září 2022; Revidováno: 24. květen 2023; Přijato: 26. květen 2023; Zveřejněno online: 30. květen 2023 

Stáhnout citaci

Reference

  1. Allison, P. D. (2000). Multiple Imputation for Missing Data: A Cautionary Tale. Sociological Methods and Research, 28(3), 301-309. https://doi.org/10.1177/0049124100028003003 Přejít k původnímu zdroji...
  2. Becker, B. (2010). The Transfer of Cultural Knowledge in the Early Childhood: Social and Ethnic Disparities and the Mediating Role of Familial Activities. European Sociological Review, 26(1), 17-29. https://doi.org/10.1093/esr/jcn081 Přejít k původnímu zdroji...
  3. Bergen, E. van, Zuijen, T. van, Bishop, D. a Jong, P. F. de. (2017). Why Are Home Literacy Environment and Children's Reading Skills Associated? What Parental Skills Reveal. Reading Research Quarterly, 52(2), 147-160. https://doi.org/10.1002/rrq.160 Přejít k původnímu zdroji...
  4. Berkel, M. van a Graaf, N. D. de. (1995). Husband's and Wife's Culture Participation and Their Levels of Education: A Case of Male Dominance? Acta Sociologica, 38(2), 131-149. https://doi.org/10.1177/000169939503800202 Přejít k původnímu zdroji...
  5. Bourdieu, P. (1984). Distinction. Harvard University Press.
  6. Bourdieu, P. a Passeron, J. C. (1977). Reproduction in Education, Society and Culture. Sage.
  7. Breinholt, A. a Jæger, M. (2020). How Does Cultural Capital Affect Educational Performance: Signals or Skills? British Journal of Sociology, 71(1), 28-46. https://doi.org/10.1111/1468-4446.12711 Přejít k původnímu zdroji...
  8. DiMaggio, P. (1982). Cultural Capital and School Success: The Impact of Status Culture Participation on the Grades of U.S. High School Students. American Sociological Review, 47(2), 189-201. https://doi.org/10.2307/2094962 Přejít k původnímu zdroji...
  9. DiMaggio, P. a Mohr, J. (1985). Cultural Capital, Educational Attainment, and Marital Selection. American Journal of Sociology, 90(6), 1231-1261. https://doi.org/10.1086/228209 Přejít k původnímu zdroji...
  10. Doležalová, G. a Ouředníček, M. (2006). Životní styl obyvatelstva v suburbánní zóně Prahy. In M. Ouředníček (ed.), Sociální geografie Pražského městského regionu (s. 143-159). Univerzita Karlova v Praze.
  11. Dumais, S. A. (2002). Cultural Capital, Gender, and School Success: The Role of Habitus. Sociology of Education, 75(1), 44-68. https://doi.org/10.2307/3090253 Přejít k původnímu zdroji...
  12. Eijck, K. van. (1997). The Impact of Family Background and Educational Attainment on Cultural Consumption: A Sibling Analysis. Poetics, 25(4), 195-224. https://doi.org/10.1016/s0304-422x(97)00017-x Přejít k původnímu zdroji...
  13. Engzell, P. (2018). What Do Books in the Home Proxy For? A Cautionary Tale. Sociological Methods & Research, 0049124119826143. https://doi.org/10.1177/0049124119826143 Přejít k původnímu zdroji...
  14. Eriksson, K., Lindvall, J., Helenius, O. a Ryve, A. (2022). Higher-achieving Children are Better at Estimating the Number of Books at Home: Evidence and Implications. Frontiers in Psychology, 13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.1026387 Přejít k původnímu zdroji...
  15. Evans, M. D. R., Kelley, J., Sikora, J. a Treiman, D. J. (2010). Scholarly Culture and Educational Success in 27 Nations. Research in Social Stratification and Mobility, 28(2), 171-197. https://doi.org/10.1016/j.rssm.2010.01.002 Přejít k původnímu zdroji...
  16. Evans, M. D. R., Kelley, J., Sikora, J. a Treiman, D. J. (2015). Scholarly Culture and Occupational Success in 31 Societies. Comparative Sociology, 14(2), 176-218. https://doi.org/10.1163/15691330-12341345 Přejít k původnímu zdroji...
  17. Falk, M. a Katz-Gerro, T. (2016). Cultural Participation in Europe: Can We Identify Common Determinants? Journal of Cultural Economics, 40(2), 127-162. https://doi.org/10.1007/s10824-015-9242-9 Přejít k původnímu zdroji...
  18. Farkas, G., Grobe, R. P., Sheehan, D. a Shuan, Y. (1990). Cultural Resources and School Success: Gender, Ethnicity, and Poverty Groups within an Urban School District. American Sociological Review, 55(1), 127-142. https://doi.org/10.2307/2095708 Přejít k původnímu zdroji...
  19. Ganzeboom, H. B. G. (1982). Explaining Differential Participation in High-cultural Activities. In W. Raub (ed.), Theoretical Models and Empirical Analyses (s. 186-205). Explanatory Sociology Publications.
  20. Graaf, N. D. de, Graaf, P. M. de, Kraaykamp, G. (2000). Parental Cultural Capital and Educational Attainment in the Netherlands. Sociology of Education, 73(2), 92-111. https://doi.org/10.2307/2673239 Přejít k původnímu zdroji...
  21. Goldthorpe, J. H. (2007). Cultural Capital: Some Critical Observations. Sociologica, 1(2), 1-22.
  22. Haase, A., Grossmann, K. a Steinführer, A. (2012). Transitory Urbanites: New Actors of Residential Change in Polish and Czech Inner Cities. Cities, 29(5), 318-326. https://doi.org/10.1016/j.cities.2011.11.006 Přejít k původnímu zdroji...
  23. Hardt, J. a Rutter, M. (2004). Validity of Adult Retrospective Reports of Adverse Childhood Experiences: Review of the Evidence. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 45(2), 260-273. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2004.00218.x Přejít k původnímu zdroji...
  24. Hek, M. van a Kraaykamp, G. (2013). Cultural Consumption across Countries: A Multi-level Analysis of Social Inequality in Highbrow Culture in Europe. Poetics, 41(4), 323-341. https://doi.org/10.1016/j.poetic.2013.05.001 Přejít k původnímu zdroji...
  25. Hek, M. van a Kraaykamp, G. (2015). How Do Parents Affect Cultural Participation of Their Children? Testing Hypotheses on the Importance of Parental Example and Active Parental Guidance. Poetics, 52, 124-138. https://doi.org/10.1016/j.poetic.2015.06.001 Přejít k původnímu zdroji...
  26. Chan, T. W. (ed.). (2010). Social Status and Cultural Consumption. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511712036 Přejít k původnímu zdroji...
  27. Christin, A. (2012). Gender and Highbrow Cultural Participation in the United States. Poetics, 40(5), 423-443. https://doi.org/10.1016/j.poetic.2012.07.003 Přejít k původnímu zdroji...
  28. Jæger, M. M. (2009). Equal Access but Unequal Outcomes: Cultural Capital and Educational Choice in a Meritocratic Society. Social Forces, 87(4), 1943-1971. https://doi.org/10.1353/sof.0.0192 Přejít k původnímu zdroji...
  29. Jæger, M. M. a Breen, R. (2016). A Dynamic Model of Cultural Reproduction. American Journal of Sociology, 121(4), 1079-1115. https://doi.org/10.1177/0038040711417010 Přejít k původnímu zdroji...
  30. Kallunki, J. a Purhonen, S. (2017). Intergenerational Transmission of Cultural Capital in Finland. Research on Finnish Society, 10(1), 101-111. https://doi.org/10.51815/fjsr.110769 Přejít k původnímu zdroji...
  31. Kalmijn, M. (1998). Intermarriage and Homogamy: Causes, Patterns, Trends. Annual Review of Sociology, 24(1), 395-421. https://doi.org/10.1146/annurev.soc.24.1.395 Přejít k původnímu zdroji...
  32. Kalmijn, M. a Bernasco, W. (2001). Joint and Separated Lifestyles in Couple Relationships. Journal of Marriage and Family, 63(3), 639-654. https://doi.org/10.1111/j.1741-3737.2001.00639.x Přejít k původnímu zdroji...
  33. Kraaykamp, G. (2003). Literary Socialization and Reading Preferences. Effects of Parents, the Library, and the School." Poetics, 31(3-4), 235-257. https://doi.org/10.1016/s0304-422x(03)00033-0 Přejít k původnímu zdroji...
  34. Kraaykamp, G. a Eijck, K. van. (2010). The intergenerational reproduction of cultural capital: A threefold perspective. Social Forces, 89(1), 209-231. https://doi.org/10.1353/sof.2010.0087 Přejít k původnímu zdroji...
  35. Kraaykamp, G. a Nieuwbeerta, P. (2000). Parental Background and Lifestyle Differentiation in Eastern Europe: Social, Political, and Cultural Intergenerational Transmission in Five Former Socialist Societies. Social Science Research, 29(1), 92-122. https://doi.org/10.1006/ssre.1999.0655 Přejít k původnímu zdroji...
  36. Lareau, A. a Weininger, E. B. (2003). Cultural Capital in Educational Research: A Critical Assessment. Theory and Society, 32(5/6), 567-606. https://doi.org/10.1023/b:ryso.0000004951.04408.b0 Přejít k původnímu zdroji...
  37. Lazzaro, E. a Frateschi, C. (2017). Couples' Arts Participation: Assessing Individual and Joint Time Use. Journal of Cultural Economics, 41(1), 47-69. https://doi.org/10.1007/s10824-015-9264-3 Přejít k původnímu zdroji...
  38. Marks, G. N. (2016). The Relative Effects of Socio-economic, Demographic, Non-cognitive and Cognitive Influences on Student Achievement in Australia. Learning and Individual Differences, 49, 1-10. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2016.05.012 Přejít k původnímu zdroji...
  39. Marks, G. N. (2017). Is SES Really that Important for Educational Outcomes in Australia? A Review and Some Recent Evidence. The Australian Educational Researcher, 44(2), 191-211. https://doi.org/10.1007/s13384-016-0219-2 Přejít k původnímu zdroji...
  40. Marks, G. N. a O'Connell, M. (2023). The Importance of Parental Ability for Cognitive Ability and Student Achievement: Implications for Social Stratification Theory and Practice. Research in Social Stratification and Mobility, 100762. https://doi.org/10.1016/j.rssm.2023.100762 Přejít k původnímu zdroji...
  41. Mohr, J. a DiMaggio, P. (1995). The Intergenerational Transmission of Cultural Capital. Research in Social Stratification and Mobility, 14, 167-199.
  42. Možný, I. (2002). Česká společnost: nejdůležitější fakta o kvalitě našeho života. Portál.
  43. Nagel, I. (2010). Cultural Participation between the Ages of 14 and 24: Intergenerational Transmission or Cultural Mobility? European Sociological Review, 26(5), 541-556. https://doi.org/10.1093/esr/jcp037 Přejít k původnímu zdroji...
  44. Nagel, I. a Ganzeboom, H. B. (2002). Participation in Legitimate Culture: Family and School Effects from Adolescence to Adulthood. Netherlands Journal of Social Sciences, 38(2), 102-120.
  45. Nagel, I. a Lemel, Y. (2019). The Effects of Parents' Lifestyle on Their Children's Status Attainment and Lifestyle in the Netherlands. Poetics, 74, 101357. https://doi.org/10.1016/j.poetic.2019.03.002 Přejít k původnímu zdroji...
  46. Peterson, R. A. (2005). Problems in Comparative Research: The Example of Omnivorousness. Poetics, 33(5-6), 257-282. https://doi.org/10.1016/j.poetic.2005.10.002 Přejít k původnímu zdroji...
  47. Raudenská, P. a Bašná, K. 2021. Individual's cultural capital: intergenerational transmission, partner effect, or individual merit? Poetics, 89, 101575. https://doi.org/10.1016/j.poetic.2021.101575 Přejít k původnímu zdroji...
  48. Reeves, A. a Vries, R. de. (2016). The Social Gradient in Cultural Consumption and the Information-processing Hypothesis. The Sociological Review, 64(3), 550-574. https://doi.org/10.1111/1467-954x.12406 Přejít k původnímu zdroji...
  49. Roscigno, V. J. a Ainsworth-Darnell, J. W. (1999). Race, Cultural Capital, and Educational Resources: Persistent Inequalities and Achievement Returns. Sociology of Education, 72(3), 158-178. https://doi.org/10.2307/2673227 Přejít k původnímu zdroji...
  50. Rössel, J., Schenk, P. a Weingartner, S. (2017). Cultural Consumption. In R. A. Scott a M. C. Buchmann. Emerging Trends in the Social and Behavioral Sciences: An Interdisciplinary, Searchable, and Linkable Resource. Wiley-Blackwell Publishing, Inc. https://doi.org/10.1002/9781118900772.etrds0432 Přejít k původnímu zdroji...
  51. Sikora, J., Evans, M. D. R. a Kelley, J. (2019). Scholarly Culture: How Books in Adolescence Enhance Adult Literacy, Numeracy and Technology Skills in 31 Societies. Social Science Research, 77, 1-15. https://doi.org/10.1016/j.ssresearch.2018.10.003 Přejít k původnímu zdroji...
  52. Silva, E. B. a Le Roux, B. (2011). Cultural Capital of Couples: Tensions of Elective Affinities. Poetics, 39(6), 547-565. https://doi.org/10.1016/j.poetic.2011.09.004 Přejít k původnímu zdroji...
  53. Sullivan, A. (2001). Cultural Capital and Educational Attainment. Sociology, 35(4), 893-912. https://doi.org/10.1177/0038038501035004006 Přejít k původnímu zdroji...
  54. Sullivan, A. (2007). Cultural Capital, Cultural Knowledge and Ability. Sociological Research Online, 12(6), 91-104. https://doi.org/10.5153/sro.1596 Přejít k původnímu zdroji...
  55. Sullivan, O. a Katz-Gerro, T. (2007). The Omnivore Thesis Revisited: Voracious Cultural Consumers. European Sociological Review, 23(2), 123-137. https://doi.org/10.1093/esr/jcl024 Přejít k původnímu zdroji...
  56. Šafr, J. (2012). Životní styl po roce 1989. In V. Patočková, D. Čermák a K. Vojtíšková (eds.), Kultura v krajích České republiky (s. 231-265). Sociologický ústav AV ČR.
  57. Toivonen, T. (2015). Spousal Influence in Time Use - On Book Reading, Highbrow Culture Attendance and Computer Use. Electronic International Journal of Time Use Research, 12(1), 1-18, https://doi.org/10.13085/eijtur.12.1.1-18 Přejít k původnímu zdroji...
  58. Trávníček, J. (2007). Doslov. In A. Manguel. Dějiny čtení. Host.
  59. Trávníček, J. (2008). Čteme? Obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize. Host.
  60. Trávníček, J. (2011). Čtenáři a internauti: Obyvatelé České republiky a jejich vztah ke čtení. Host.
  61. Trávníček, J. (2017). Česká čtenářská republika. Generace, fenomény, životopisy. Host.
  62. Trávníček, J. (2019). Čtečka může být dobrá, ale knížka je knížka (Čtení digitální a čtení tradiční). Knihovna: knihovnická revue, 30(2), 36-47.
  63. Upright, C. B. (2004). Social Capital and Cultural Participation: Spousal Influences on Attendance at Arts Events. Poetics, 32(2), 129-143. https://doi.org/10.1016/j.poetic.2004.02.002 Přejít k původnímu zdroji...
  64. Verboord, M. a Rees, K. van. (2009). Literary Education Curriculum and Institutional Contexts. Textbook Content and Teachers' Textbook Usage in Dutch Literary Education, 1968-2000. Poetics, 37(1), 74-97. https://doi.org/10.1016/j.poetic.2008.08.001 Přejít k původnímu zdroji...
  65. Vettehen, P. H., Konig, R. P., Westerik, H. a Beentjes, H. (2012). Explaining Television Choices: The Influence of Parents and Partners. Poetics, 40(6), 565-585. https://doi.org/10.1016/j.poetic.2012.09.002 Přejít k původnímu zdroji...
  66. Vries, J. de a Graaf, P. M. de. (2008). Is the Intergenerational Transmission of High Cultural Activities Biased by the Retrospective Measurement of Parental High Cultural Activities? Social Indicator Research, 85(2), 311-327. https://doi.org/10.1007/s11205-007-9096-4 Přejít k původnímu zdroji...
  67. Wel, F. van, Couwenbergh-Soeterboek, N., Couwenbergh, C., Ter Bogt, T. a Raaijmakers, Q. (2006). Ethnicity, Youth Cultural Participation, and Cultural Reproduction in the Netherlands. Poetics, 34(1), 65-82. https://doi.org/10.1016/j.poetic.2005.06.001 Přejít k původnímu zdroji...
  68. Willekens, M. a Lievens, J. (2016). Who Participates and How Much? Explaining Non-attendance and the Frequency of Attending Arts and Heritage Activities. Poetics, 56, 50-63. https://doi.org/10.1016/j.poetic.2016.01.004 Přejít k původnímu zdroji...
  69. Yaish, M. a Katz-Gerro, T. (2012). Disentangling 'Cultural Capital': The Consequences of Cultural and Economic Resources for Taste and Participation. European Sociological Review, 28(2), 169-185. https://doi.org/10.1093/esr/jcq056 Přejít k původnímu zdroji...
  70. SOÚ AV ČR, CERGE-EI, FSS MU. (2019). České panelové šetření domácností 1. vlna (Ver. 4.0) [data set]. Český sociálněvědní datový archiv [ref. 07-01-2020]. https://doi.org/10.14473/CHPS101-4-0 Přejít k původnímu zdroji...
  71. SOÚ AV ČR, CERGE-EI, FSS MU. (2019). České panelové šetření domácností 2. vlna (Ver. 2.0) [data set]. Český sociálněvědní datový archiv [ref. 07-01-2020]. https://doi.org/10.14473/CHPS201-2-0 Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.